Forside » Nyheder » Nyheder 

Succes med første konvertering af containerskib til dual-fuel

Containerskibet Wes Amelie er blevet retrofittet til dual-fuel-fremdrivning.

 

Ved et samarbejde mellem MAN Diesel & Turbo og Wessels Reederei er containerskibet Wes Amelie nu blevet konverteret til dual-fuel-fremdrivning pĂĽ sine hovedmotor.

 
Retrofitprojektet omfattede udskiftning af en MAN 8L48 / 60B-hovedmotor til en MAN 51 / 60DF-motor, der muliggør dual-fuel-drift med diesel og gas – og det er den første ombygning af sin type nogensinde. Wes Amelie er et 1.036 TEU feeder-fartøj.
 
Dual-fuel-konverteringem har gjort det muligt for Wes Amelie at reducere sine SOx-emissioner med > 99%, NOx med ca. 90% og CO2 med op til 20%. Fartøjet opfylder nu emissionskravene i büde Tier II og Tier III, som er fastsat af IMO.
 
"Dette banebrydende projekt er en milepÌl pü det europÌiske container feeder-marked, og MAN har imponerende bevist, at eksisterende motorer kan retrofittes til LNG-drift med en enorm effekt pü emissioner og miljøet," siger Gerd Wessels, ejer af Wessels Reederei.
 
"Wes Amelie opererer i de stÌrkt regulerede nordiske og baltiske farvande, som er inden for emissionskontrolomrüder, og skibet skal derfor opfylde de højeste miljøstandarder og strengeste grÌnser for emissioner. Ved at konvertere til et lavemissionsbrÌndstof sikrer vi fremtiden for dette containerskib süvel som vores egen konkurrenceevne," siger Christian Hoepfner, General Manager for Wessels Reederei.
 
"Ved at give kunderne teknologien til at retrofitte deres eksisterende flüde skaber vi en maritim energiomstilling. Der er omkring 40.000 lastskibe i drift over hele verden. Hvis vi seriøst skal nedbringe svovludledninger og ønsker, at skibsindustrien skal vÌre klimaneutral inden 2050, skal vi handle i dag," tilføjer dr. Uwe Lauber, administrerende direktør for MAN Diesel & Turbo.
 
Wes Amelie blev bygget i 2011 og er efter retrofitprojektet igen i drift pü sine sÌdvanlige ruter i Nordsøen og Østersøen. Wes Amelie har 23 søsterskibe, hvor af 16 er strukturelt identiske, hvilket vil lette kommende retrofit-projekter pü disse skibe.

 

 

 

Arkiv

Oktober 2017

14 ESVAGT-skibe i den britiske del af Nordsøen

Offshore industrien og disruption

Udfordrende arbejdsopgaver hos NLMK DanSteel A/S

Danskerne sparer 298 mio. kroner pĂĽ vand

Nyt 5G-netvĂŚrk til fremtidens robotter

Maskinmesterskolen København flytter i egne lokaler

Batterier afløser generatorer om bord pü offshore fartøj

Fjernvarmen kan indfri store dele af CO2-mĂĽl

Vestas og Siemens mødes: Vind-giganter i historisk samarbejde

Verdo samler kraftvĂŚrk af kompetencer

Nyt energivÌrktøj til handels- og servicebranchen

Maskinmestre bidrager til vĂŚksten pĂĽ Bornholm

Fjernvarmekunderne sparer penge

Kalundborg udvider med Ny Vesthavn

M/F Berlin tester helikopterplatform