Forside » Nyheder » Nyheder 

Succes med første konvertering af containerskib til dual-fuel

Containerskibet Wes Amelie er blevet retrofittet til dual-fuel-fremdrivning.

 

Ved et samarbejde mellem MAN Diesel & Turbo og Wessels Reederei er containerskibet Wes Amelie nu blevet konverteret til dual-fuel-fremdrivning pĂĽ sine hovedmotor.

 
Retrofitprojektet omfattede udskiftning af en MAN 8L48 / 60B-hovedmotor til en MAN 51 / 60DF-motor, der muliggør dual-fuel-drift med diesel og gas – og det er den første ombygning af sin type nogensinde. Wes Amelie er et 1.036 TEU feeder-fartøj.
 
Dual-fuel-konverteringem har gjort det muligt for Wes Amelie at reducere sine SOx-emissioner med > 99%, NOx med ca. 90% og CO2 med op til 20%. Fartøjet opfylder nu emissionskravene i büde Tier II og Tier III, som er fastsat af IMO.
 
"Dette banebrydende projekt er en milepÌl pü det europÌiske container feeder-marked, og MAN har imponerende bevist, at eksisterende motorer kan retrofittes til LNG-drift med en enorm effekt pü emissioner og miljøet," siger Gerd Wessels, ejer af Wessels Reederei.
 
"Wes Amelie opererer i de stÌrkt regulerede nordiske og baltiske farvande, som er inden for emissionskontrolomrüder, og skibet skal derfor opfylde de højeste miljøstandarder og strengeste grÌnser for emissioner. Ved at konvertere til et lavemissionsbrÌndstof sikrer vi fremtiden for dette containerskib süvel som vores egen konkurrenceevne," siger Christian Hoepfner, General Manager for Wessels Reederei.
 
"Ved at give kunderne teknologien til at retrofitte deres eksisterende flüde skaber vi en maritim energiomstilling. Der er omkring 40.000 lastskibe i drift over hele verden. Hvis vi seriøst skal nedbringe svovludledninger og ønsker, at skibsindustrien skal vÌre klimaneutral inden 2050, skal vi handle i dag," tilføjer dr. Uwe Lauber, administrerende direktør for MAN Diesel & Turbo.
 
Wes Amelie blev bygget i 2011 og er efter retrofitprojektet igen i drift pü sine sÌdvanlige ruter i Nordsøen og Østersøen. Wes Amelie har 23 søsterskibe, hvor af 16 er strukturelt identiske, hvilket vil lette kommende retrofit-projekter pü disse skibe.

 

 

 

Arkiv

April 2018

Kun 0,003 procent berettigede klager over elforsyning

Energien bliver grønnere - nogle ür endnu

Apple og Google sluger grøn energi

MARTEC i nyt samarbejde med TECHCOLLEGE

Verdens største havmølle sat i drift

El-kabel med gøgeunge-effekt

Verdens første LNG-drevne bulk carrier

VVS-autorisation for maskinmestre ved siden af jobbet

Global vĂŚkst gennem uddannelse

SerEnergy leverer grønne brÌndselsceller

Har du styr pĂĽ dine kritiske mĂĽlinger?

LINDØ port of ODENSE udbygger havnen

Stor stigning i det grønne energiforbrug

Industriklynge med synergi

Lederuddannelse giver nødvendigt overblik