Forside » Nyheder » Nyheder 

Teknologisk bombe: Maersks megaskibe skal sejle med to propeller

 

- Den havde jeg ikke forventet. Det er simpelt hen en teknologisk bombe og noget, som vil give dønninger i skibsdesignverdenen.

Sådan siger seniorforsker og ekspert i skibsdesign ved DTU Hans Otto Kristensen om Maersks beslutning om at installere to propeller i sin nye serie af skibe, der består af ti nye containerskibe samt option på endnu 20 styk. Hvert skib bliver i stand til at transportere 18.000 stk. 20-fodscontainere:

- Vi har vidst, at man på et eller andet tidspunkt ikke længere kunne nøjes med en propeller på de helt store skibe, men jeg havde ikke troet, at Maersk allerede ville tage springet med denne nye serie.

Én motor og en propeller har hidtil været det bedste design, da det kombinerer høj effektivitet, simpelt design og lave omkostninger. Men i takt med at containerskibene er blevet større og større, er de teknologiske grænser blevet udfordret. I den sidste serie af store containerskibe, den som populært går under "Emma Mærsk"-serien, var propelleren kommet op i en diameter på 9,6 meter og en vægt på 130 ton. Dertil kom en over 100 meter lang aksel:

- Ved at fordele trykket på to propellere kan man øge propellereffektiviteten. Alle har troet, at vi lige kunne køre endnu en generation af megaskibe med en enkelt propeller, men Mærsk har altså valgt at tage springet nu, siger Hans Otto Kristensen.

Hans Otto Kristensen hæfter sig også ved anvendelsen af såkaldt twin-skeg skrogform, dvs. en skrogform, hvor hver af de to propellere og deres aksler er placeret inde i to mindre delskrog under vandet. Denne konstruktion medfører, at man får plads til at placere skibets hovedmotorer længere agter, med korte akselledninger til følge. Samtidig får man en bedre udnyttelse af skroget foran maskinrummet, da den del af skibet har en meget regulær facon der giver en god og effektiv stuvning af de mange containere.

Kilde: www.ing.dk

 

 

 

Arkiv

December 2017

Kan maritime virksomheder skabe værdi af deres digitaliseringsanstrengelser?”

Batterier kan blive de nye spidslastværker

Målet bør være 55 procent vedvarende energi i 2030

Minister til Energikonferencen 2018

To maskinmestre, klar arbejdsfordeling

Nyt netværk for maskinmestre, der arbejder med Asset Management

Fra problemløsning til pædagogisk sikkerhed

Insatech udvikler fremtidens måleløsninger

Første overdækkede renseanlæg står klart

Brug for international regulering af autonome skibe

Erhvervsudvikling på Fyn

Sig Varmeværk sænker varmeprisen med varmepumpe

Danmark har verdens bedste energisystem

ME-GI og ME-LGI dual-fuel-motorer når 100.000 driftstimer

Stort potentiale i energioptimering af skibe og bygninger