Forside » Nyheder » Nyheder 

Teknologisk bombe: Maersks megaskibe skal sejle med to propeller

 

- Den havde jeg ikke forventet. Det er simpelt hen en teknologisk bombe og noget, som vil give dønninger i skibsdesignverdenen.

Sådan siger seniorforsker og ekspert i skibsdesign ved DTU Hans Otto Kristensen om Maersks beslutning om at installere to propeller i sin nye serie af skibe, der består af ti nye containerskibe samt option på endnu 20 styk. Hvert skib bliver i stand til at transportere 18.000 stk. 20-fodscontainere:

- Vi har vidst, at man på et eller andet tidspunkt ikke længere kunne nøjes med en propeller på de helt store skibe, men jeg havde ikke troet, at Maersk allerede ville tage springet med denne nye serie.

Én motor og en propeller har hidtil været det bedste design, da det kombinerer høj effektivitet, simpelt design og lave omkostninger. Men i takt med at containerskibene er blevet større og større, er de teknologiske grænser blevet udfordret. I den sidste serie af store containerskibe, den som populært går under "Emma Mærsk"-serien, var propelleren kommet op i en diameter på 9,6 meter og en vægt på 130 ton. Dertil kom en over 100 meter lang aksel:

- Ved at fordele trykket på to propellere kan man øge propellereffektiviteten. Alle har troet, at vi lige kunne køre endnu en generation af megaskibe med en enkelt propeller, men Mærsk har altså valgt at tage springet nu, siger Hans Otto Kristensen.

Hans Otto Kristensen hæfter sig også ved anvendelsen af såkaldt twin-skeg skrogform, dvs. en skrogform, hvor hver af de to propellere og deres aksler er placeret inde i to mindre delskrog under vandet. Denne konstruktion medfører, at man får plads til at placere skibets hovedmotorer længere agter, med korte akselledninger til følge. Samtidig får man en bedre udnyttelse af skroget foran maskinrummet, da den del af skibet har en meget regulær facon der giver en god og effektiv stuvning af de mange containere.

Kilde: www.ing.dk

 

 

 

Arkiv

Februar 2018

Regeringen lukker for olie- og gasboringer på land

Active House vil udvikle energieffektive og sunde bygninger

OSK-ShipTech designer verdens største færgeordre

Danmark skal hjælpe oliestat med at blive verdens grønne duks

EUs energimål kan åbne døren for dansk erhvervsliv

ESVAGTs nyeste ERRV har fået hyre i Nordsøen

Intelligente kølecontainere forudser egne fejl

Maersk afviser mandskabsløse containerskibe

Fire nye skibe skal sejle på metanol

Britiske ministre anklager Rusland for cyberangreb på Maersk Line

Data sætter ekstra skub i den grønne omstilling

En fabrik lukker og en ny åbner

Stena Lines nye superfærger tager form

Mølleproducent valgt til verdens største havmøllepark

Grænseværdi for nitrat i drikkevand er under pres