Forside » Nyheder » Nyheder 

To nye hybridfærger på Gedser-Rostock

M/F Copenhagen er en af de to nye hybridfærger på Gedser-Rostock-ruten.

 

To nye hybridfærger er nu indsat på ruten Gedser-Rostock. Ruten var hidtil blevet betjent af to tidligere Storebæltsfærger, der ikke længere kunne tilfredsstille kapacitetsbehovet. For første gang i rutens historie er der nu blevet designet to færger specielt til ruten, da Scandlines også havde et ønske om at give kunderne en helt anden maritim oplevelse om bord samt øge effektiviteten af driften.

 

De to nye færger - M/F Berlin og M/F Copenhagen - blev oprindelig udviklet med kombineret dieselmekanisk og dieselelektrisk fremdrivning. I forbindelse med færdiggørelsen på det fynske værft FAYARD A/S blev der installeret en batteripakke, så skibene i dag sejler som hybridfærger.

 

De to nye færger drives således af Scandlines' hybridsystem, der kombinerer brugen af dieselgenerator og batteriinstallation. Hybridsystemet sørger for, at dieselmotoren udnytter brændstoffet mere effektivt samtidig med, at der er en redundant strømforsyning, hvis en dieselmotor skulle stoppe utilsigtet. Sammen med andre optimeringstiltag er færgernes brændstofforbrug blevet reduceret til næsten en tredjedel per overfart per bil sammenlignet med de hidtidige færger på ruten.

 

De to nye færger har også begge installeret et røgrensningsanlæg, den såkaldte closed-loop-scrubber. Røgrenseren vasker mindst 90 procent af svovl og partikler ud af færgens udstødning og sender i den forbindelse vanddampe op af skorstenen.

 

Med en ydelse på 18.000 kW sejler færgerne op til 22 knob (cirka 41 km/t), og de 48,9 km mellem Gedser og Rostock tilbagelægges på 1 time og 45 minutter.

 

Hver af de nye færger har plads til 460 personbiler eller 96 lastbiler, og kapaciteten er dermed mere end fordoblet på ruten. Scandlines har samtidig udvidet sejlplanen, så der nu er op til 21 daglige afgange.

 

 

 

Arkiv

Oktober 2017

Udfordrende arbejdsopgaver hos NLMK DanSteel A/S

Danskerne sparer 298 mio. kroner på vand

Nyt 5G-netværk til fremtidens robotter

Maskinmesterskolen København flytter i egne lokaler

Batterier afløser generatorer om bord på offshore fartøj

Fjernvarmen kan indfri store dele af CO2-mål

Vestas og Siemens mødes: Vind-giganter i historisk samarbejde

Verdo samler kraftværk af kompetencer

Nyt energiværktøj til handels- og servicebranchen

Maskinmestre bidrager til væksten på Bornholm

Fjernvarmekunderne sparer penge

Kalundborg udvider med Ny Vesthavn

M/F Berlin tester helikopterplatform

Offshore industrien samles om synergien

Bygningers opførelse er mere miljøbelastende end drift