Forside » Nyheder » Nyheder 

Totakts-ethan-motor testet med succes

Den nye totakts ME-GIE (Gas Injection Ethane) motor - udviklet af MAN Diesel & Turbo.

 

MAN Diesel & Turbo har testet en helt ny type totakt-ethan-motor, som kaldes banebrydende for anvendelsen af alternative brændstoffer i skibsmotorer til fremdrivning.

 

MAN Diesel & Turbo har udviklet og testet en helt ny type gasmotor, som skal tilbyde skibsfarten endnu et alternativ til dieselmotoren. Der er tale om en såkaldt ME-GIE - Gas Injection Ethane - totakts motor, som er blevet testet om bord på Gaschem Beluga, et ethylen-gastankskib.

 

Testen af den nye type ethan-motor er sket på en tur fra Houston til Bahamas og videre til Europa - med en samlet driftstid på 550 timer.

 

Ifølge MAN Diesel & Turbo er resultatet af testen af den nye ethan-motor så lovende, at den åbner op for nye muligheder inden for alternative brændstoffer til skibsfarten. Ethan er den næststørste komponent i LNG - efter metan.

»Meldingerne fra forsøgsdriften og de første operationelle erfaringer er meget opmuntrende og bekræfter vores tro på denne banebrydende teknologi,« siger René Sejer Laursen, Sales & Promotion Manager, MAN Diesel & Turbo, og fortsætter:

»Motoren er primært designet til forbrænding af ethangas, men vores forskning viser, at det også er muligt at betjene motoren på andre gastyper. Det betyder, at der er potentiale for flerbrændselsforbrænding, herunder forbrænding af metan og flygtige organiske forbindelser (VOC'er),« siger René Sejer Laursen.

 

Gaschem Beluga, som tilhører det tyske Hartmann Reederei, er udstyret med en fremdrivningspakke leveret af MAN Diesel & Turbo, der omfatter et fjernbetjeningssystem AT3000, en VBS 1350 - ODS Mk5 CP Propeller og en akselgenerator med frekvensomformer, der gør det muligt at køre med variabel hastighed på 80-100 omdrejninger/min.


 

 

 

 

Arkiv

December 2017

Kan maritime virksomheder skabe værdi af deres digitaliseringsanstrengelser?”

Batterier kan blive de nye spidslastværker

Målet bør være 55 procent vedvarende energi i 2030

Minister til Energikonferencen 2018

To maskinmestre, klar arbejdsfordeling

Nyt netværk for maskinmestre, der arbejder med Asset Management

Fra problemløsning til pædagogisk sikkerhed

Insatech udvikler fremtidens måleløsninger

Første overdækkede renseanlæg står klart

Brug for international regulering af autonome skibe

Erhvervsudvikling på Fyn

Sig Varmeværk sænker varmeprisen med varmepumpe

Danmark har verdens bedste energisystem

ME-GI og ME-LGI dual-fuel-motorer når 100.000 driftstimer

Stort potentiale i energioptimering af skibe og bygninger