Forside » Nyheder » Nyheder 

Tvivl om miljørigtigt brændstof i 2020

BIMCO, verdens største søfartsorganisation, sætter spørgsmålstegn ved, om der er raffinaderikapacitet nok til et globalt krav om kun 0,5 procent svovl

 

Der er ikke global raffinaderikapacitet til at gennemføre krav om brændstof med 0,5 procent svovl i 2020, lyder det fra BIMCO, verdens største søfartsorganisation. Risikoen er en stor prisstigning på brændstof.

BIMCO, verdens største søfartsorganisation, sætter spørgsmålstegn ved nogle af konklusionerne i den officielle undersøgelse, som ligger til grund for Marine Environment Protection Committee’s beslutning om en dato for krav om 0,5 procent svovlindhold i søfartens brændstof.

Den officielle IMO-undersøgelse, som vurderede tilgængeligheden af brændstof, har ifølge BIMCO ikke levet op til IMO’s kommissorium på flere kritiske områder:

- Brændstofkvalitet. En væsentlig del af det brændstof, som IMO-undersøgelsen konkluderer, vil være til rådighed for maritimt brug, er usikkert at opbevare og bruge på skibe.
- Hvordan bliver manglen på kapacitet til at fjerne svovl løst på raffinaderierne, så kapaciteten vil være på plads i 2020?
- Undersøgelsen undlader at opstille en model for de forstyrrelser, som et globalt krav om lavsvovl brændstof vil medføre fra den 31. december 2019.

Usikker forsyning af brændstof

BIMCO konkluderer, at det ikke er muligt at afgøre, om den globale raffineringsindustri har kapacitet til at producere nok skibsbrændstof i 2020. BIMCO er også bekymret over udsigten til, at forsyningen af ​​brændstof til andre sektorer i den globale økonomi kan stå over for store forstyrrelser, hvis disse risici ikke er afklaret på forhånd.

BIMCO m.fl. har finansieret en uafhængig, supplerende undersøgelse (udført af Ensys og Navigistics) for at vurdere tilgængeligheden af ​​skibsbrændstof, som omhandler alle de ovennævnte spørgsmål. Denne undersøgelse konkluderer, at det er usandsynligt, at der vil være tilstrækkeligt lavsvovl-brændstof tilgængelig i 2020, hvis man samtidig skal opretholde uafbrudt levering af brændstof til alle andre sektorer i den globale økonomi.

Undersøgelse med fejl

Lars Robert Pedersen, vicegeneralsekretær i BIMCO, siger:
»IMO-undersøgelsen er behæftet med fejl, hvilket betyder, at det ikke er muligt at afgøre ud fra undersøgelsen, om der vil være tilstrækkeligt brændstof til rådighed i 2020. På den baggrund er vores opfattelse, at det vil være uansvarligt, at IMO træffer en beslutning om at fastsætte et 2020-krav ved MEPC 70 i oktober. Der er et klart behov for yderligere analyse for at sikre, at forsyningskæden til den globale handel ikke bliver alvorligt forstyrret, og at udviklingslande ikke bliver hårdt ramt af mangel på energi til overkommelige priser«.

»Det handler ikke om prisen på lavsvovlbrændstof til skibsfarten - det har længe været kendt. Vi ved, at shippingindustrien vil købe det brændstof, den har brug for. Men hvis brændstof bliver en mangelvare, vil omkostningerne stige ikke bare for skibsfarten, men for alle der bruger brændstof. Dette vil gå ud over markedets fattigste økonomier«.

»Det er en kompleks problemstilling, men vanskelighederne med at sikre tilstrækkelig raffinaderikapacitet og forstyrrelser forårsaget af pludselige krav skal tages grundigt med i betragtning,« siger Lars Robert Pedersen.

 

 

 

Arkiv

August 2017

Mærsk sælger Maersk Oil til franske Total for 47 milliarder kroner

Russisk ordre til MAN Diesel & Turbo og AKA

Verdens største sejlskib - med dieselelektrisk hjælpemotor

Coop skifter til LED-belysning

Ansvaret skal tilbage til skibene

Indvielse af ny maskinmester-campus i Esbjerg

Alphabox skal finde motorens svageste led

Varmt spildevand muliggør stort varmepumpeanlæg

Tuco Marine leverer højtryks-spulebåd til Norge

DONG Energy sælger 50 procent af Borkum Riffgrund 2

Værdifulde råstoffer kan skabes af restprodukter

DNV GL udfører første offshore droneinspektion

Juli 2017

OSK-ShipTech A/S skriver kontrakt med Færgeselskabet Læsø

Teknologisk Institut godkendt som CEN Heat Pump KEYMARK testinstitut

Færger slår fly