Forside » Nyheder » Nyheder 

Udledninger fra skibsfarten stiger

Tre skibsklasser (t.v.) og seks flagstater (t.h.) er ansvarlige for størstedelen af CO2-emissionerne.

 

Emissionerne af drivhusgasser fra den globale skibsfart stiger igen ifølge en undersøgelse fra International Council on Clean Transportation (ICCT).


Lige op til det nÌste klimamøde i International Maritime Organization (IMO) offentliggør International Council on Clean Transportation (ICCT) en undersøgelse, som viser, at den globale skibsfarts emissioner af drivhusgasser og kulstofforurening er stigende.
 
Samlet steg det maritime brÌndstofforbrug fra 291 til 298 mio. tons (+ 2,4%) fra 2013 til 2015, hvilket skal ses i forhold til en 7% stigning i shippingtransporten. Som konsekvens steg CO2-emissionerne fra den globale skibsfart (oceangüende fartøjer, indenlandske skibe og fiskerfartøjer) fra 910 til 932 millioner tons i samme periode.
 
Den nye undersøgelse kombinerer de nyeste AIS-data med detaljerede fartøjskarakteristika for mere end en halv million skibe for at estimere drivhusgasemissioner og luftforurening fra skibe fra 2013 til 2015.
 

CO2-udledninger efter skibsklasse

Undersøgelsen viser, at tre skibsklasser og seks flagstater er ansvarlige for størstedelen af ​​emissionerne: Containerskibe (23%), bulkskibe (19%) og olietankskibe (13%) tegner sig for mere end halvdelen af ​​CO2-udledningen.
 
Med hensyn til flagstater var skibe registreret i Panama (15%), Kina (11%), Liberia (9%), Marshalløerne (7%), Singapore (6%) og Malta (5%) de største CO2-udledere. Disse flagstater udgør 66% af den globale fragtflüdes dødvÌgt.
 

Øget hastighed giver øgede emissioner

ICCT-undersøgelsen viser, at forbedringer i skibseffektivitet blev overhalet af stigninger i transportkapacitet i den undersøgte periode, hvilket har afstedkommet en stigning i drivhusgasser og luftforurening.
 
En bidragende faktor til denne tendens er, at de største skibe sejler hurtigere og dermed har større emissioner. Mens gennemsnitshastighederne forblev stort set uÌndrede mellem 2013 og 2015 for de fleste skibe, har de største olietankskibe og containerskibe øget hastigheden med henholdsvis nÌsten 4% og mere end 11%.
 
Undersøgelsen identificerer ogsü kulstof (sod) som det nÌstmest klimaforurenende stof efter CO2. Kulstof udgør mellem 7 og 21% af den samlede klimapüvirkning fra skibsfarten.
 
- Da IMO sidst sĂĽ pĂĽ skibsfartens udledninger i 2014, var emissionerne faldet efter finanskrisen, Nu kan vi se, at pendulet er svunget tilbage, sĂĽ udledningerne stiger igen, nĂĽr den globale handel vokser, siger Naya Olmer, hovedforfatter af ICCT-rapporten.
 
- Denne undersøgelse viser, at "business as usual", nür det gÌlder forbedringer i skibsfartens effektivitet, ikke vil vÌre nok til at reducere drivhusgasemissioner fra skibsfarten, siger Dan Rutherford, ICCT's programleder for marinesektoren og en af rapportens medforfattere.
 
- Der krÌves en samordnet indsats fra IMO for at fremme teknologier som sikrer lavere og pü sigt ingen kulstofudledninger, hvis shippingindustrien skal tage sin del indsatsen for at beskytte det globale klima, tilføjer han.
 

Forventet fordobling af emissioner

Hvis skibsfarten var en nation, ville den globale søtransportsektor rangere som nr. 6 med hensyn til CO2-udledning i 2015, lige under Tyskland og godt over Korea.
 
De maritime CO2-emissioner forventes at blive fordoblet i 2050 som følge af vÌkst i den internationale handel - medmindre der tages effektive politiske beslutninger for at begrÌnse emissionernes vÌkst.
 
23. oktober 2017 samles IMO-medlemslande, repræsentanter for industrien og NGO’er i London for at udvikle IMO's omfattende drivhusgasstrategi for skibe, hvilket kunne omfatte et loft for skibes drivhusgasemissioner.
 
Den internationale skibsfart er ikke omfattet af FN's 2015-klimaaftale, som blev indgĂĽet i Paris.

 

 

 

Arkiv

November 2017

Nyt netvĂŚrk samler offshore og droneindustrien

Ny formand for kølebranchen blÌser til kamp for klimaet

BILA Svendborg er ĂĽrets fynske fremstillingsgazelle

Arla Akafa øger fokus pü energioptimering

Trafikken til de danske øer fortsÌtter vÌkst

Grøn energi er billigere end sort

Ny stor ØstersøfÌrge skal sejle pü LNG

DI: Kul er fortid

Danmarks første autonome arbejdsbüde

Kommunale bygninger og veje mister vĂŚrdi for milliarder

Den grønne omstilling er i fuld gang

Flere unge skal vĂŚlge erhvervsuddannelser

Erhvervspakken halverer elvarmeafgiften

TOTE konverterer to skibe til LNG

Dansk Offshore Wind Roadshow i USA