Forside » Nyheder » Nyheder 

Unikt multifunktionelt boreskib

Freja med sit multifunktionelle bore-setup vil være klar til projekter i starten af 2017.

 

Ingeniørvirksomheden Geo og rederiet NCT Offshore indleder nyt strategisk samarbejde om det ombyggede multifunktionelle boreskib Freja, som er det eneste af sin art i Norden.

Det nye multifunktionelle boreskib Freja er et S-Class ROV Support DP2-fartøj og er efter en ombygning det eneste boreskib af sin kaliber og slags i Norden. Bore-setup’et om bord på Freja er baseret på et unikt og specialdesignet system, der sikrer et optimalt heave-kompenseret bore-setup.

Afdelingsleder i Geo’s afdeling for marineundersøgelser, Jens Brink Clausen, forklarer designet:
»Systemet er bygget op omkring en specialdesignet aktiv heave-kompenserende arbejdsplatform (HCP). Idéen med systemet er, at hele platformen inklusiv borerig og borefolk er heave-kompenseret i forhold til skibets bevægelser, sĂĄledes at arbejdsdækket er stationært, mens skibet følger bølgernes bevægelser. At kunne arbejde offshore fra et stationært dæk giver os plads til at anvende boreteknikker, som ellers er forbeholdt boring pĂĄ land. PĂĄ konventionelle fartøjer er det normalt kun selve borestrengen, som er heave-kompenseret«.

Højkvalitetsboringer

Geo’s boresetup er designet til arbejde på vanddybder til offshore vindprojekter på ca. 15-60 meters vand samt optimeret til at anvende geoteknisk- og højkvalitetskerneboring (Geobor-S). Boremetoderne sikrer en langt højere prøvekvalitet, end man normalt kan opnå med traditionelle boreskibsløsninger, der anvender den såkaldte ’piggy back’-teknik. Kvaliteten af en geoteknisk undersøgelse, herunder de prøver og kerner der hentes op fra havbunden, er helt afgørende input for design og optimering af funderingen for den kommende offshore vindmøllepark. Den valgte funderingsløsning har indflydelse på den samlede konstruktionspris og dermed i sidste ende på prisen for den producerede strøm.

Det heave-kompenserede bore-setup ombord pĂĄ Freja er én af de største features pĂĄ fartøjet. Der er tale om en fleksibel løsning, som er i stand til at udføre en række forskellige tekniske ydelser lige fra højkvalitetsboringer i jord og fjeld ved hjælp af Geobor-S systemet til undersøgelser med en række CPT og Vibrocore havbundsrigge. Derudover er fartøjet optimeret til geofysiske undersøgelser, herunder side scan sonar, sub bottom profiler, magnetometer og multibeam ekkolod.

»Geo forventer at kunne tilbyde et konkurrencedygtigt og fleksibelt setup, som kan målrettes og individualiseres til hvert enkelt projekt. Vores forventning er, at Freja vil levere en toppræstation ikke mindst pga. fartøjets kraftfulde DP2 system, hvilket vil sikre bedre resistans over for vejr og vind,« uddyber Jens Brink Clausen.

Stort anvendelsesomrĂĄde

Fordelen ved et multifunktionelt boreskib som Freja er, at fartøjet har mulighed for at påtage sig mange forskelligartede projekter og opgaver. Anvendelsesområdet kan variere fra store offshore borekampagner med kerneboring og prøvetagning, som håndteres på skibets ombordværende laboratorie, til projekter som kun kræver CPT (Cone Penetration Tests) og Vibrocore-boringer. Omkostningsstrukturen er designet således, at omkostningen reflekterer den anvendte tekniske løsning.

I NCT Offshore har man høje forventninger til det nye partnerskab med Geo. Administrerende direktør hos NCT Offshore, Paw Cortes, siger:
»NCT Offshore ser frem til partnerskabet med Geo. Vi deler mange af de samme kerneværdier, eksempelvis i forhold til HSE. Derudover er Geo markedsledende inden for sit felt og NCT Offshore er stolte af, at Geo har valgt os som partner«.

»Den nye alliance mellem Geo og NCT Offshore vil styrke begge parter, da virksomhedernes kompetencer komplementerer hinanden. Geo har en af de længste track records i branchen inden for geotekniske undersøgelser til offshore havvindmølleparker. NCT Offshore har erfaring fra offshore branchen og det helt rigtige DP2-fartøj, som i Geo’s øjne er den optimale platform til Geo’s geotekniske bore-setup og havbundsrigge,« siger Jens Brink Clausen.

 

 

 

Arkiv

Oktober 2017

Udledninger fra skibsfarten stiger

Nyt dansk-kinesisk samarbejde om overskudsvarme

14 ESVAGT-skibe i den britiske del af Nordsøen

Offshore industrien og disruption

Udfordrende arbejdsopgaver hos NLMK DanSteel A/S

Danskerne sparer 298 mio. kroner pĂĄ vand

Nyt 5G-netværk til fremtidens robotter

Maskinmesterskolen København flytter i egne lokaler

Batterier afløser generatorer om bord på offshore fartøj

Fjernvarmen kan indfri store dele af CO2-mĂĄl

Vestas og Siemens mødes: Vind-giganter i historisk samarbejde

Verdo samler kraftværk af kompetencer

Nyt energiværktøj til handels- og servicebranchen

Maskinmestre bidrager til væksten på Bornholm

Fjernvarmekunderne sparer penge