Forside » Nyheder » Nyheder 

Unikt multifunktionelt boreskib

Freja med sit multifunktionelle bore-setup vil vĂŚre klar til projekter i starten af 2017.

 

Ingeniørvirksomheden Geo og rederiet NCT Offshore indleder nyt strategisk samarbejde om det ombyggede multifunktionelle boreskib Freja, som er det eneste af sin art i Norden.

Det nye multifunktionelle boreskib Freja er et S-Class ROV Support DP2-fartøj og er efter en ombygning det eneste boreskib af sin kaliber og slags i Norden. Bore-setup’et om bord på Freja er baseret på et unikt og specialdesignet system, der sikrer et optimalt heave-kompenseret bore-setup.

Afdelingsleder i Geo’s afdeling for marineundersøgelser, Jens Brink Clausen, forklarer designet:
ÂťSystemet er bygget op omkring en specialdesignet aktiv heave-kompenserende arbejdsplatform (HCP). Idéen med systemet er, at hele platformen inklusiv borerig og borefolk er heave-kompenseret i forhold til skibets bevĂŚgelser, sĂĽledes at arbejdsdĂŚkket er stationĂŚrt, mens skibet følger bølgernes bevĂŚgelser. At kunne arbejde offshore fra et stationĂŚrt dĂŚk giver os plads til at anvende boreteknikker, som ellers er forbeholdt boring pĂĽ land. PĂĽ konventionelle fartøjer er det normalt kun selve borestrengen, som er heave-kompenseretÂŤ.

Højkvalitetsboringer

Geo’s boresetup er designet til arbejde på vanddybder til offshore vindprojekter på ca. 15-60 meters vand samt optimeret til at anvende geoteknisk- og højkvalitetskerneboring (Geobor-S). Boremetoderne sikrer en langt højere prøvekvalitet, end man normalt kan opnå med traditionelle boreskibsløsninger, der anvender den såkaldte ’piggy back’-teknik. Kvaliteten af en geoteknisk undersøgelse, herunder de prøver og kerner der hentes op fra havbunden, er helt afgørende input for design og optimering af funderingen for den kommende offshore vindmøllepark. Den valgte funderingsløsning har indflydelse på den samlede konstruktionspris og dermed i sidste ende på prisen for den producerede strøm.

Det heave-kompenserede bore-setup ombord pĂĽ Freja er én af de største features pĂĽ fartøjet. Der er tale om en fleksibel løsning, som er i stand til at udføre en rĂŚkke forskellige tekniske ydelser lige fra højkvalitetsboringer i jord og fjeld ved hjĂŚlp af Geobor-S systemet til undersøgelser med en rĂŚkke CPT og Vibrocore havbundsrigge. Derudover er fartøjet optimeret til geofysiske undersøgelser, herunder side scan sonar, sub bottom profiler, magnetometer og multibeam ekkolod.

Geo forventer at kunne tilbyde et konkurrencedygtigt og fleksibelt setup, som kan mülrettes og individualiseres til hvert enkelt projekt. Vores forventning er, at Freja vil levere en topprÌstation ikke mindst pga. fartøjets kraftfulde DP2 system, hvilket vil sikre bedre resistans over for vejr og vind, uddyber Jens Brink Clausen.

Stort anvendelsesomrĂĽde

Fordelen ved et multifunktionelt boreskib som Freja er, at fartøjet har mulighed for at pütage sig mange forskelligartede projekter og opgaver. Anvendelsesomrüdet kan variere fra store offshore borekampagner med kerneboring og prøvetagning, som hündteres pü skibets ombordvÌrende laboratorie, til projekter som kun krÌver CPT (Cone Penetration Tests) og Vibrocore-boringer. Omkostningsstrukturen er designet süledes, at omkostningen reflekterer den anvendte tekniske løsning.

I NCT Offshore har man høje forventninger til det nye partnerskab med Geo. Administrerende direktør hos NCT Offshore, Paw Cortes, siger:
ÂťNCT Offshore ser frem til partnerskabet med Geo. Vi deler mange af de samme kernevĂŚrdier, eksempelvis i forhold til HSE. Derudover er Geo markedsledende inden for sit felt og NCT Offshore er stolte af, at Geo har valgt os som partnerÂŤ.

»Den nye alliance mellem Geo og NCT Offshore vil styrke begge parter, da virksomhedernes kompetencer komplementerer hinanden. Geo har en af de længste track records i branchen inden for geotekniske undersøgelser til offshore havvindmølleparker. NCT Offshore har erfaring fra offshore branchen og det helt rigtige DP2-fartøj, som i Geo’s øjne er den optimale platform til Geo’s geotekniske bore-setup og havbundsrigge,« siger Jens Brink Clausen.

 

 

 

Arkiv

April 2018

Hold fast i stĂŚrkt hjemmemarked - for eksportens skyld

Skibsfarten skal halvere udledninger inden 2050

Jylland sidder pĂĽ energijobs

Kun 0,003 procent berettigede klager over elforsyning

Energien bliver grønnere - nogle ür endnu

Apple og Google sluger grøn energi

MARTEC i nyt samarbejde med TECHCOLLEGE

Verdens største havmølle sat i drift

El-kabel med gøgeunge-effekt

Verdens første LNG-drevne bulk carrier

VVS-autorisation for maskinmestre ved siden af jobbet

Global vĂŚkst gennem uddannelse

SerEnergy leverer grønne brÌndselsceller

Har du styr pĂĽ dine kritiske mĂĽlinger?

LINDØ port of ODENSE udbygger havnen