Forside » Nyheder » Nyheder 

Unikt multifunktionelt boreskib

Freja med sit multifunktionelle bore-setup vil være klar til projekter i starten af 2017.

 

Ingeniørvirksomheden Geo og rederiet NCT Offshore indleder nyt strategisk samarbejde om det ombyggede multifunktionelle boreskib Freja, som er det eneste af sin art i Norden.

Det nye multifunktionelle boreskib Freja er et S-Class ROV Support DP2-fartøj og er efter en ombygning det eneste boreskib af sin kaliber og slags i Norden. Bore-setup’et om bord på Freja er baseret på et unikt og specialdesignet system, der sikrer et optimalt heave-kompenseret bore-setup.

Afdelingsleder i Geo’s afdeling for marineundersøgelser, Jens Brink Clausen, forklarer designet:
»Systemet er bygget op omkring en specialdesignet aktiv heave-kompenserende arbejdsplatform (HCP). Idéen med systemet er, at hele platformen inklusiv borerig og borefolk er heave-kompenseret i forhold til skibets bevægelser, sĂĄledes at arbejdsdækket er stationært, mens skibet følger bølgernes bevægelser. At kunne arbejde offshore fra et stationært dæk giver os plads til at anvende boreteknikker, som ellers er forbeholdt boring pĂĄ land. PĂĄ konventionelle fartøjer er det normalt kun selve borestrengen, som er heave-kompenseret«.

Højkvalitetsboringer

Geo’s boresetup er designet til arbejde på vanddybder til offshore vindprojekter på ca. 15-60 meters vand samt optimeret til at anvende geoteknisk- og højkvalitetskerneboring (Geobor-S). Boremetoderne sikrer en langt højere prøvekvalitet, end man normalt kan opnå med traditionelle boreskibsløsninger, der anvender den såkaldte ’piggy back’-teknik. Kvaliteten af en geoteknisk undersøgelse, herunder de prøver og kerner der hentes op fra havbunden, er helt afgørende input for design og optimering af funderingen for den kommende offshore vindmøllepark. Den valgte funderingsløsning har indflydelse på den samlede konstruktionspris og dermed i sidste ende på prisen for den producerede strøm.

Det heave-kompenserede bore-setup ombord pĂĄ Freja er én af de største features pĂĄ fartøjet. Der er tale om en fleksibel løsning, som er i stand til at udføre en række forskellige tekniske ydelser lige fra højkvalitetsboringer i jord og fjeld ved hjælp af Geobor-S systemet til undersøgelser med en række CPT og Vibrocore havbundsrigge. Derudover er fartøjet optimeret til geofysiske undersøgelser, herunder side scan sonar, sub bottom profiler, magnetometer og multibeam ekkolod.

»Geo forventer at kunne tilbyde et konkurrencedygtigt og fleksibelt setup, som kan målrettes og individualiseres til hvert enkelt projekt. Vores forventning er, at Freja vil levere en toppræstation ikke mindst pga. fartøjets kraftfulde DP2 system, hvilket vil sikre bedre resistans over for vejr og vind,« uddyber Jens Brink Clausen.

Stort anvendelsesomrĂĄde

Fordelen ved et multifunktionelt boreskib som Freja er, at fartøjet har mulighed for at påtage sig mange forskelligartede projekter og opgaver. Anvendelsesområdet kan variere fra store offshore borekampagner med kerneboring og prøvetagning, som håndteres på skibets ombordværende laboratorie, til projekter som kun kræver CPT (Cone Penetration Tests) og Vibrocore-boringer. Omkostningsstrukturen er designet således, at omkostningen reflekterer den anvendte tekniske løsning.

I NCT Offshore har man høje forventninger til det nye partnerskab med Geo. Administrerende direktør hos NCT Offshore, Paw Cortes, siger:
»NCT Offshore ser frem til partnerskabet med Geo. Vi deler mange af de samme kerneværdier, eksempelvis i forhold til HSE. Derudover er Geo markedsledende inden for sit felt og NCT Offshore er stolte af, at Geo har valgt os som partner«.

»Den nye alliance mellem Geo og NCT Offshore vil styrke begge parter, da virksomhedernes kompetencer komplementerer hinanden. Geo har en af de længste track records i branchen inden for geotekniske undersøgelser til offshore havvindmølleparker. NCT Offshore har erfaring fra offshore branchen og det helt rigtige DP2-fartøj, som i Geo’s øjne er den optimale platform til Geo’s geotekniske bore-setup og havbundsrigge,« siger Jens Brink Clausen.

 

 

 

Arkiv

August 2017

Mærsk sælger Maersk Oil til franske Total for 47 milliarder kroner

Russisk ordre til MAN Diesel & Turbo og AKA

Verdens største sejlskib - med dieselelektrisk hjælpemotor

Coop skifter til LED-belysning

Ansvaret skal tilbage til skibene

Indvielse af ny maskinmester-campus i Esbjerg

Alphabox skal finde motorens svageste led

Varmt spildevand muliggør stort varmepumpeanlæg

Tuco Marine leverer højtryks-spulebåd til Norge

DONG Energy sælger 50 procent af Borkum Riffgrund 2

Værdifulde råstoffer kan skabes af restprodukter

DNV GL udfører første offshore droneinspektion

Juli 2017

OSK-ShipTech A/S skriver kontrakt med Færgeselskabet Læsø

Teknologisk Institut godkendt som CEN Heat Pump KEYMARK testinstitut

Færger slår fly