Forside » Nyheder » Nyheder 

Vedligehold skal på skinner

¬ĽEn af de ting, der g√łres meget ud af i Asset Management-standarden, er interessentplejen,¬ę siger Rune Agerlin Jensen.

 

Rune Agerlin Jensen er ny i jobbet som Asset Manager hos DSB. Derfor er han nu også i gang med Asset Management-modulet hos Videncenter for Drift og Vedligehold.

 

Rune Agerlin Jensen er relativ ny i jobbet med forvaltning af togenes værdi hos DSB, hvor han laver planer for reinvesteringer og levetidsforlængelser fra to til tredive år frem i tiden. Han har kun være i jobbet i et år, og hans kollegaer i afdelingen er stort set lige så nye.
¬ĽIngen af os har drevet en asset management-proces f√łr. Derfor blev det besluttet, at jeg og en kollega skulle tage Asset Management-modulet p√• Videncenter for Drift og Vedligehold,¬ę siger han.
Til daglig arbejder Rune Agerlin Jensen i afdelingen for plan og forvaltning, hvor der laves langtidsplanlægning af investeringer i lokomotiver og togsæt. Han har ansvar for blandt andet S-tog, IR4, dobbeltdækkervogne, elektriske IC3-tog og både diesellokomotiver og elektriske lokomotiver.
¬ĽMine opgaver indeb√¶rer, at der skal laves en investeringsoversigt over de forskellige togs√¶t og togtyper. For eksempel har vi 135 s√¶t S-tog med en 10 √•rs aldersforskel fra de √¶ldste til yngste. Det kan v√¶re alt fra software til motorer til klimanl√¶g i togene. Hvad er investeringsbehovet p√• sigt for eksempel i 2017 og i 2023? Vores forslag skal naturligvis passe med de langsigtede prognoser for transporten af passagerer, s√• der er tilstr√¶kkelig togkapacitet ogs√• i 2030,¬ę siger Rune Agerlin Jensen.

 

CAPEX og OPEX

Formelt er det en anden del af DSB, nemlig DSB Vedligehold, som tager sig af det praktiske vedligeholdsarbejde. Rune Agerlin Jensen holder hver sjette uge m√łder med repr√¶sentanter for DSB Vedligehold for at f√• en status p√• togenes fysiske tilstand. DSB¬ís tog har en forventet levetid p√• mindst 30 √•r.
¬ĽOpgaven er at f√• mest mulig togdrift ud af de enkelte togs√¶t i hele deres levetid. Vi skal f√łlge togenes tilstand og indstille til en planl√¶gning af vedligehold og investeringer i togene, s√• de f√•r l√¶ngst mulig aktiv levetid,¬ę siger han.
Investeringsplanerne skal b√•de omfatte korttids- og langtids√łkonomiske beregninger og tage hensyn til investeringsbehov ¬Ė CAPEX - og drifts- og vedligeholdsbehovet ¬Ė OPEX - som skal med ind i budgetterne.
¬ĽVi f√•r meget vigtige input fra tog-v√¶rkstederne, som vi er i t√¶t dialog med og holder regelm√¶ssige m√łder med. De fort√¶ller os, hvad de ser af udfordringer p√• de forskellige togtyper. De har den mest omfattende tekniske viden om togene og har hands-on erfaring fra det praktiske vedligeholdsarbejde. Det kan v√¶re alt fra software, der tr√¶nger til opdatering, til komponenter, der skal skiftes, og hvor der m√•ske ikke kan skaffes helt tilsvarende dele,¬ę siger Rune Agerlin Jensen.

 

 

Vigtige interessenter

En del af jobbet er at m√łdes med interessenterne i DSB, som alle har indflydelse p√• planl√¶gningen af investeringer og vedligehold af togene.
¬ĽEn af de ting, der g√łres meget ud af i Asset Management-standarden, er netop interessentplejen. Dialogen med v√¶rkstederne er meget vigtig, men ogs√• med andre dele af DSB, som har indflydelse p√• vores arbejde ¬Ė og omvendt,¬ę siger Rune Agerlin Jensen.
 
L√¶s hele artiklen her.  

 

 

 

 

Arkiv

April 2018

Jylland sidder på energijobs

Kun 0,003 procent berettigede klager over elforsyning

Energien bliver gr√łnnere - nogle √•r endnu

Apple og Google sluger gr√łn energi

MARTEC i nyt samarbejde med TECHCOLLEGE

Verdens st√łrste havm√łlle sat i drift

El-kabel med g√łgeunge-effekt

Verdens f√łrste LNG-drevne bulk carrier

VVS-autorisation for maskinmestre ved siden af jobbet

Global vækst gennem uddannelse

SerEnergy leverer gr√łnne br√¶ndselsceller

Har du styr på dine kritiske målinger?

LIND√ė port of ODENSE udbygger havnen

Stor stigning i det gr√łnne energiforbrug

Industriklynge med synergi