Forside » Nyheder » Nyheder 

Vedvarende energi skal lagres i svævende svinghjul

 

Bedre magneter skal hj√¶lpe med at lagre vedvarende energi fra solceller og vindm√łller i magnetiske svinghjul. Den nye energilagring kan v√¶re med til at fjerne en stor barriere for vedvarende energi.

 

Energilagring er en af det 21. √•rhundredes helt store udfordringer og en foruds√¶tning for at kunne udnytte det fulde potentiale i vedvarende energi i energiforsyningen. En l√łsning kan v√¶re at lagre energi fra eksempelvis vindm√łller og solceller som bev√¶gelsesenergi (kinetisk energi) i svinghjul, s√• der ogs√• er str√łm til r√•dighed n√•r solen ikke skinner, eller i tilf√¶lde hvor det ikke bl√¶ser. Forskere p√• Aarhus Universitet og en r√¶kke private firmaer er nu g√•et sammen om at optimere og videreudvikle teknologien.

 

Princippet bag et svinghjul er, at en tung cylinder holdes sv√¶vende i beholdere med vakuum ved hj√¶lp af et magnetfelt. Ved at tilf√łre kraft - f.eks. energi fra en vindm√łlle - skubbes svinghjulet i gang. S√• l√¶nge hjulet roterer, holder det p√• den energi, der f√łrst satte det i gang. Bev√¶gelsesenergien kan derefter oms√¶ttes til f.eks. elektrisk energi, n√•r der er brug for det og p√• den m√•de lagre energi. Fordi svinghjulet sv√¶ver p√• magnetiske lejer og uden luftmodstand minimeres energitabet, og hjulet kan holde sig roterende til energien skal bruges.

 

Svævende svinghjul

Teknikken med at lagre energi i sv√¶vende svinghjul ¬Ė Flywheel Energy Storage (FES) ¬Ė har v√¶ret kendt i mange √•r, og den benyttes allerede enkelte steder i USA, blandt andet til at udj√¶vne fluktuationer i New Yorks str√łmforsyning.

 

Fordelen ved teknologien er, at svinghjulene er hurtige at ¬Ēoplade¬Ē, de kan frigive store m√¶ngder energi meget hurtigt, og forventningen er, at de kan f√• langt l√¶ngere levetid end batterier. Desuden belaster materialerne i svinghjul ikke milj√łet og kan i princippet genbruges i det uendelige. De fylder ikke alverden; et 30 kWh anl√¶g, svarende til hvad et parcelhus med solceller p√• taget har brug for, er omtrent p√• st√łrrelse med en gulvspand.

 

Stor barriere

Men der er stadig en v√¶sentlig barriere at overvinde, f√łr svinghjul-teknologien kan l√łse problemet med at lagre vedvarende energi: Svinghjulene taber energien for hurtigt til, at de kan benyttes til langtidsopbevaring af energi. De har en v√¶sentlig selvafladning p√• kun ti minutter, og derfor er de p√• nuv√¶rende tidspunkt ikke et reelt alternativ til moderne batterier.

 

Med projektet skal den eksisterende teknologi forbedres, s√• den sv√¶vende cylinder holdes i luften af nye nanomagneter, hvor alle dimensioner, helt nede fra den atomare struktur og op til millimeter-skala, skal kontrolleres med stor pr√¶cision. P√• den m√•de skal svinghjulene designes, s√• de kan holde p√• energien i op til et d√łgn.

 

Lykkes det at kn√¶kke koden til en billig og effektiv m√•de at lagre energi p√•, vil det bidrage v√¶sentligt til at g√łre verden uafh√¶ngig af fossile br√¶ndstoffer som kul, olie og gas. Desuden vil den nye energiteknologi skabe v√¶kst og besk√¶ftigelse inden for b√•de energilagring og energieffektivisering.

 

Nye typer magneter

Udfordringen med kontrol af nanomagneter har været i fokus den seneste årrække på Institut for Kemi på Aarhus Universitet. De nye nanomagneter vil være sammensat af forskellige materialer, som i fællesskab vil forbedre de magnetiske egenskaber.

 

Materialer til magneter er dog i dag en sparsom ressource, og adgangen til at k√łbe disse materialer er ofte ustabil. I projektet MagFly vil parterne udvikle nye typer magneter af mere tilg√¶ngelige materialer.

 

- Projektet vil benytte disse magneter til svinghjul, men i fonden ser vi potentialet som v√¶rende v√¶sentligt st√łrre. Mange andre brancher og virksomheder er ligeledes afh√¶ngige af st√¶rke magneter, og da flere af disse allerede en del af projektet, ser vi store muligheder for skalering, siger Tore Duvold, vicedirekt√łr i Innovationsfonden.

 

For at opn√• de bedste resultater vil forskere fra Institut for Ingeni√łrvidenskab beregne de bedst mulige blandingsforhold. Teknologisk Institut vil sikre, at de nye magneters mekaniske og korrosive egenskaber overholder de n√łdvendige krav, f√łr de sendes p√• markedet.

 

Storproduktion af de nye magneter vil ske i samarbejde mellem Haldor Tops√łe og Sintex, mens Grundfos og WattsUp Power vil fokusere p√• anvendelsesmulighederne inden for henholdsvis motor- og svinghjulsteknologier.

 

Investering

Fondens investering: 12 mio. kr.

Samlet budget: 17 mio. kr.

Varighed: 4 år

Projekttitel: MAGFLY

 

 

Terningerne omkring rotoren er permanente magneter. Foto: WattsUp Power A/S

Terningerne omkring rotoren er permanente magneter. Foto: WattsUp Power A/S

 

 

Arkiv

November 2017

Nyt netværk samler offshore og droneindustrien

Ny formand for k√łlebranchen bl√¶ser til kamp for klimaet

BILA Svendborg er årets fynske fremstillingsgazelle

Arla Akafa √łger fokus p√• energioptimering

Trafikken til de danske √łer forts√¶tter v√¶kst

Gr√łn energi er billigere end sort

Ny stor √ėsters√łf√¶rge skal sejle p√• LNG

DI: Kul er fortid

Danmarks f√łrste autonome arbejdsb√•de

Kommunale bygninger og veje mister værdi for milliarder

Den gr√łnne omstilling er i fuld gang

Flere unge skal vælge erhvervsuddannelser

Erhvervspakken halverer elvarmeafgiften

TOTE konverterer to skibe til LNG

Dansk Offshore Wind Roadshow i USA