Forside » Nyheder » Nyheder 

Verdens mest energieffektive RoPax-færger

Stena Line sætter nu gang i byggeriet af fire nye energieffektive RoPax-færger.

 

Stena Line har som ambition at være førende inden for bæredygtighed i rederibranchen og udbygger sin tonnage med fire nye RoPax-færger, der sætter nye standarder for branchen.

Fredag 18. august var der såkaldt steel cutting ceremony på AVIC Weihai Shipyard i Kina. Begivenheden markerede starten på byggeriet af den første af i alt fire nye RoPax-færger til transport af biler og passager.

Ordren er lagt af rederiet Stena Line. Færgerne vil være 50 procent større end standarden for RoPax-færger, og nok så væsentligt vil de være de mest energieffektive af sin type.

»De nye færger vil være blandt de mest energieffektive i verden med cirka 25 procent lavere CO2-emissioner pr. lastenhed sammenlignet med tilsvarende RoPax-færger. Stena Lines mål er at være førende inden for udviklingen af bæredygtighed i rederibranchen og at sætte en ny industristandard med hensyn til drift, emissioner og konkurrencedygtighed. Færgerne vil gøre brug af traditionelt brændstof, men kan ombygges til brug af gas.  Ligeledes er færgerne forberedt til brug af scrubbere og katalysatorer, hvilket vil give os endnu større fleksibilitet i fremtiden,« fortæller Niclas Mårtensson, CEO i Stena Line.

»Gennem standardisering og indbygget fleksibilitet planlægger vi at sikre et meget pålideligt færgekoncept, der vil skabe endnu bedre betjening af vores kunder. Vi forventer fortsat vækst inden for færgetransport, og dette er et vigtigt skridt i forberedelsen af vores forretning til denne vækst,« tilføjer Niclas Mårtensson.

Færgerne, der har en kapacitet på 1.000 passagerer og 120 personbiler, vil blive leveret i 2019 og 2020, og kontrakten indeholder en option på yderligere fire RoPax færger af samme type. Stena Line forventer at indsætte de nye færger i det Irske Hav mellem Irland og England.

Tekniske specifikationer for Stena Lines nye RoPax-færger

Længde: 214,5 meter
Dybde: 6,4 meter
Bredde: 27,8 meter
Kapacitet bildæk: 3.100 banemeter + 120 personbiler
Kapacitet passagerer: 1.000
Kahytter: 175
Motorer: 2 x V12 4-stroke diesel (2 x 12,600 kW)
Hastighed: 22 knob
Skibsværft: AVIC Weihai Shipyard, Kina
 
Om Stena Line
Stena Line er verdens største privatejede færgerederi og råder over 35 fartøjer samt 20 færgeruter i Nordeuropa. Stena Line er dermed en vigtig del af det europæiske logistiknetværk og spiller en væsentlig rolle for turismen i Europa. I Danmark sejler Stena Line på ruterne Frederikshavn-Göteborg, Frederikshavn-Oslo og Grenå-Varberg.
Stena Line er et familieejet datterselskab i Stena A/S, der blev grundlagt i 1962 og har hovedkontor i Göteborg. Stena Line er en del af Stena Sfæren, som har omkring 20.500 ansatte og en årlig omsætning på over 40 milliarder danske kroner.

 

 

 

Arkiv

Oktober 2017

14 ESVAGT-skibe i den britiske del af Nordsøen

Offshore industrien og disruption

Udfordrende arbejdsopgaver hos NLMK DanSteel A/S

Danskerne sparer 298 mio. kroner på vand

Nyt 5G-netværk til fremtidens robotter

Maskinmesterskolen København flytter i egne lokaler

Batterier afløser generatorer om bord på offshore fartøj

Fjernvarmen kan indfri store dele af CO2-mål

Vestas og Siemens mødes: Vind-giganter i historisk samarbejde

Verdo samler kraftværk af kompetencer

Nyt energiværktøj til handels- og servicebranchen

Maskinmestre bidrager til væksten på Bornholm

Fjernvarmekunderne sparer penge

Kalundborg udvider med Ny Vesthavn

M/F Berlin tester helikopterplatform