Forside » Nyheder » Nyheder 

Verdenshavene får eget mobilt netværk

 

En ny verden åbner sig for kommunikation til søs. Som shippingindustriens ledende aktør bliver Maersk Line nu pioner i etableringen af mobil kommunikation på verdenshavene og på tværs af rederiets flåde. I løbet af de næste to år bliver 400 af flådens 500 fartøjer en del af det mobile netværk, der ikke bare skaber bedre kommunikation med skibene, men også sikrer selskabets kunder bedre informationer.

Maersk Line har valgt Ericsson til at løse udfordringen med den manglende dækning på havene. Det sker med etableringen af en mobil‐ og satellitkommunikationsløsning for virksomhedens samlede flåde. De første 400 containerskibe vil inden udgangen af 2013 blive udstyret med antenner og GSM basestationer. De resterende skibe forventes at få samme installation umiddelbart efter. Som en del af aftalen leverer Ericsson en syvårig serviceaftale, der inkluderer drift såvel som døgnovervågning af netværket samt vedligeholdelse og reparation ombord på skibene fra havne over hele verden.

- Det er en verdensnyhed. Det vil forandre den måde det maritime hverv har kommunikeret på, og for shipping åbner det er væld af muligheder. Det er nu op til Mærsk at vurdere og udnytte de muligheder, der er i netværket, siger Lars Tofft, adm. Direktør i Ericsson Danmark.

Med de nye mobile kommunikationsmuligheder får shippingindustrien nye og effektive værktøjer til at håndtere flådestyringen, styring af leveringstider, forbedret interaktion med skibene, proaktiv problemløsning, øjeblikkelig informationsdeling med kunderne samt forbedret energieffektivitet.

Til dato har Maersk Lines moderne højteknologiske containerskibe været udstyret med satellitforbindelser, der primært har haft til formål at støtte kommunikationen med vitale tekniske funktioner ombord på skibene. Ericssons integrerede maritime mobil‐ og Very‐Small‐Aperature Terminal (VSAT) satellitløsning giver en række udvidede forbindelsesmuligheder, hvilket åbner nye muligheder for kommunikation og bidrager til øget effektivitet, højere pålidelighed og muligheder for reduktioner i omkostningerne. D

e nye kommunikationsmuligheder giver også mulighed for hurtig og umiddelbar adgang til eksperthjælp over store afstande, bedre adgang til information og i sidste ende en mere effektiv daglig drift af skibet.

- Vi tror på, at dette giver os nye muligheder for at effektivisere driften af vores skibe, siger Søren Toft, Vice President, Maersk Line Operations.

Konkret handler det om at hvert skib udstyres med et GSM-net, og hele flåden sættes derefter i forbindelse med hinanden. Fra Maersk Line lyder det, at netværket især giver nogle muligheder for at planlægge sejladserne mere optimalt.

- Helt konkret kan vi optimere vores ankomsttider på de forskellige havne. Det er lig med brændstofbesparelser, og vi kan regulere farten mellem havnene. Det er ligesom at sætte sin bil i femte gear og køre af sted med 80 km/t. Det giver mulighed for større præcision og hurtigere instrukser til skibene. I dag er vores system utilstrækkeligt, og nu får vi en løsning, hvor vi kan være i konstant kontakt med skibene, siger Søren Toft.

 

 

 

Arkiv

August 2017

Mærsk sælger Maersk Oil til franske Total for 47 milliarder kroner

Russisk ordre til MAN Diesel & Turbo og AKA

Verdens største sejlskib - med dieselelektrisk hjælpemotor

Coop skifter til LED-belysning

Ansvaret skal tilbage til skibene

Indvielse af ny maskinmester-campus i Esbjerg

Alphabox skal finde motorens svageste led

Varmt spildevand muliggør stort varmepumpeanlæg

Tuco Marine leverer højtryks-spulebåd til Norge

DONG Energy sælger 50 procent af Borkum Riffgrund 2

Værdifulde råstoffer kan skabes af restprodukter

DNV GL udfører første offshore droneinspektion

Juli 2017

OSK-ShipTech A/S skriver kontrakt med Færgeselskabet Læsø

Teknologisk Institut godkendt som CEN Heat Pump KEYMARK testinstitut

Færger slår fly