LAV EN SKARP LINKEDIN PROFIL

LINKEDIN – KORT FORTALT

Thorleif Gotved er en af Danmarks førende LinkedIn-specialister. Han har undervist i mere end 10 år i brugen af LinkedIn og giver her en række konkrete tips & tricks til at få en skarp LinkedIn-profil. Artiklerne og de konkrete ”How To”-videoer henvender sig både til dig, der er ny på LinkedIn og til dig, der skal opdatere din profil.

God fornøjelse.

Er du erhvervsaktiv eller studerende i slutningen af din uddannelse, så har du sandsynligvis allerede en LinkedIn-profil. For der er over 2,5 millioner danske profiler på det sociale medie, som er til professionel brug.

Der findes især tre myter om LinkedIn:

1. Det bruges kun til jobsøgning

Sådan var det tidligere. Men i dag er det i lige så høj grad et sted, hvor du kan få blive fagligt opdateret, finde inspiration og ajourført om dit netværks professionelle virke. Samt finde eller blive fundet af kunder og samarbejdspartnere.

2. Det er forbeholdt konsulenter i jakkesæt

Det har også ændret sig. Alle slags uddannelser og professioner kan du i dag finde på LinkedIn. Undertegnede har fx undervist studerende på Aarhus Maskinmesterskole, lagerarbejdere, skolelærere, pædagoger, ledelsesgrupper og advokater i brugen af LinkedIn. LinkedIn er blevet mere mangfoldigt.

3. Man kan være passiv på LinkedIn.

Selvom du ikke er typen, der pløjer din LinkedIn-nyhedsvæg igennem dagligt, sender invitationer til gud og hver mand eller laver indlæg i tide og utide, så er du – alene ved at have lavet en profil – i en vis forstand aktiv. For din LinkedIn-profil er dit online CV, som alle kan tjekke ud 24-7. Ikke kun på LinkedIn, men også når der på nettet bliver søgt på dit navn. Medmindre du har været inde og pille i dine privatlivsindstillinger på LinkedIn, så er der en stor sandsynlighed for, at din profil dukker frem blandt de tre første søgeresultater. Så meget desto mere er der grund til, at du er forpligtet til – når nu du i forvejen har en profil – at gøre dig lidt umage med din profil. Netop det handler denne artikel og medfølgende videoer om.

Dine overvejelser

Et rigtig godt sted at starte, når din profil skal vedligeholdes, er at stille dig selv følgende spørgsmål: Hvorfor er du på LinkedIn? Er det for at få viden, få kunder/samarbejdspartnere/nyt job, eller hvad er hele pointen. Svaret på det spørgsmål giver en retning, som du kan sigte efter i det følgende.

Et beslægtet spørgsmål er hvilke faglige kerneord, som er vigtigst for dig, og som du gerne vil associeres med. Det er fx de ord, som du bemærker i et stillingsopslag, og som får dig til at læse videre med stor interesse. Det kan fx være renewables energy, driftsleder, marine engineer/maskinmester, offshore, projektledelse, planlægningstekniker og hvad der ellers får dit faglige mundvand til at løbe. Forsøg til sidst at indkredse de 5 vigtigste ord, og hold dig for øje i det følgende, om ordene fremgår forskellige steder på din profil.

Læs mere

Play Video

HØR LINKEDIN-EKSPERTEN
FORTÆLLE OM 'VISITKORTET'

”VISITKORTET”

Det første, vi ser på en profil, kalder jeg ”visitkortet” (se illustration). Nogle af oplysningerne herfra kan man også se, når du laver indlæg, kommenterer eller liker andres indhold. Derfor er det en rigtig god idé at gøre sig lidt umage – for førstehåndsindtrykket er som bekendt altid vigtigt.

Tommelfingerreglen vedr. dit profilbillede (1) er, at man så vidt muligt kan se dit ansigt – og gerne som du ser ud i dag og ikke, som du så ud for 15 år siden. Baggrundsbilledet er din mulighed for at skille dig lidt ud, samt fortælle lidt om hvor du arbejder, din faglighed – eller din personlighed.

Hvis du oplever, at dit navn giver anledning til tvivl om, hvordan det udtales – enten fordi det ikke er så almindeligt i Danmark, eller fordi du har en del international berøring – så bemærk, at du via LinkedIn’s mobil-app kan optage dit navn (2). Det tager ca. 1 minut, og så kan folk afspille det, når de ser din profil.

Lige under dit navn er overskriften (3). Den udfylder LinkedIn automatisk for dig ved at gå ned i erfaring, hvor den så trækker din titel og hvor du arbejder op i overskriften fx ”LinkedIn-konsulent hos Gotvedpr”. Dermed risikerer din profil at fremstå lidt statisk og uden, at dine kerneord nødvendigvis er repræsenteret. Min anbefaling er, at du aktivt arbejder med din overskrift, så din faglige profil står skarpere. Du har 220 tegn til rådighed, men bemærk at det kun er ca. 40-50 tegn, som vises, når du fx skriver en kommentar til et indlæg. Alligevel kan det give god mening at skrive mere end det, da LinkedIn i høj grad er en database, og det ser ud til, at netop ord i databasen vægter særligt højt, når fx en recruiter – eller potentiel kunde – søger på et af dine kerneord.

Sidst men ikke mindst: Det er muligt at angive, at du søger job. Hvis du vælger, at alle LinkedIn-medlemmer skal kunne se, at du er jobsøgende, så vil der på din profil blive vist en grøn billedramme, hvor der står ”#Opentowork”. Der er delte meninger om, hvorvidt det er en god idé at have denne funktion slået til, så gør, hvad du har det bedst med.

Til gengæld er der enighed om, at det naturligvis ikke er smart at have den grønne billedramme aktiveret, hvis du er i et fast, uopsagt job. Så er det godt, at det er muligt at angive, du er jobsøgende på en måde, så det kun er rekrutteringskonsulenter, som kan se det. Dvs. dem, som har købt sig adgang til LinkedIns særlige Recruiter-løsning.

Læs mere

KERNEN

På din profil har du mulighed for at tilføje profilsektioner (4). Profilsektionerne er delt op i hhv. kernen, anbefalet og ekstra – i videoen kan du konkret se, hvordan du tilføjer dem.

Det, som LinkedIn definerer som kernen i din profil, er hhv. erfaring/stilling, uddannelse, Om-feltet og kompetencer.

Den gyldne regel for at normalt CV er, at det ikke må fylde for meget. Oftest er anbefalingen 2-3 sider. Men din LinkedIn-profil er anderledes, da læseren i første omgang kun ser dine 5 seneste job samt uddannelser.

Hvis du har mere end det, så kan læseren trykke på ”Se mere” og blive endnu klogere på dig. Da LinkedIn jo er en database, så har det også en betydning, hvor meget du har ”oplyst” om dig selv, og det er endnu en god grund til at ikke at være nærig med dine erfaringer.

Erfaring/stilling

Når du anfører et job, så skriv, udover dine konkrete arbejdsopgaver, også gerne evt. resultater. Hvis du ikke har målbare resultater, så kan du fx skrive, hvad du lærte af at være ansat det pågældende sted. Hvis du var i en stilling i en kort periode, men der er en god forklaring på det, så er det ofte en god idé at skrive hvorfor. Husk – hvis du ikke fortæller din egen historie, så risikerer du, at læseren gætter sig til konklusioner, som meget vel kan være helt forkerte.

Uddannelse

I forhold til uddannelse, så overvej at skrive hvorfor du valgte at læse uddannelsen. Det giver ofte et interessant indblik i en person, og det kan måske samtidig også være sundt for dig at reflektere lidt over, hvorfor du startede med at læse til maskinmester.

Kompetencer

Det er muligt at anføre op til 50 kompetencer på din profil. Ikke nok med, at du dermed fortæller LinkedIn noget om din faglighed, så er det også muligt for personer i dit netværk at anerkende dig for div. kompetencer. Desto flere anerkendelser, en specifik kompetence har fået, desto mere sandsynligt er det, at du kommer højere op i et søgeresultat, som har søgt på den specifikke kompetence.

Om-feltet

Dette felt giver dig mulighed for at fortælle lidt om dig selv – både din faglige profil, men også gerne lidt om din personlighed. Faktisk i stil med ”resumé”-feltet i et CV. Det kan godt være svært at skrive en god tekst, men det er igen en rigtig god reflektionsøvelse.

Læs mere

Play Video

GODE RÅD TIL 'KERNEN' AF, HVAD DER
ER VIGTIGT PÅ DIN LINKEDIN-PROFIL

Play Video

ANBEFALINGER PÅ LINKEDIN -
HVORFOR ER DE VIGTIGE?

ANBEFALET

Udover ”Kernen” har du mulighed for at tilføje en række andre sektioner (4). Fx hvis du har taget en eller flere licenser og certificeringer, fag/kurser og anbefalinger fra fx en tidligere chef, kunde eller kollega.

Anbefalinger, som er med til at give din profil troværdighed, har du ikke selv helt kontrol over, da du er afhængig af, at andre gør noget aktivt. Du kan anmode om en anbefaling via ”Tilføj profilsektion” eller ved at gå ind på den persons profil, du ønsker en anbefaling fra, og trykke på knappen ”Mere” (6).

I denne artikel HER kan du få nogle praktiske tips til at få (flere) anbefalinger.

Har du lavet flere indlæg, evt. artikler, så vær opmærksom på, at du strategisk kan fremhæve de indlæg, som er vigtigst for dig, og som du gerne vil have, at besøgende på din profil skal læse.

Læs mere

EKSTRA

I denne del af ”Tilføj profilsektion” har du mulighed for at smøre og pudse din profil, så den skinner ekstra smukt. Fx ved at anføre evt. frivilligt arbejde, hvilket jo også fortæller noget om dig, dine værdier og personlighed. Har du modtaget udmærkelser og priser i forbindelse med dit studie, frivilligt arbejde eller andet, så pral gerne ved at anføre det på din profil. Du har også mulighed for at angive evt. bøger, du har skrevet, projekter du har deltaget i, sprogkundskaber mm.

Alt sammen ting, som kan være med til at tune din profil.

Play Video

GØR DIN PROFIL
EKSTRA ATTRAKTIV

Play Video

SIDSTE TUNING -
EKSPERTENS BEDTSE RÅD

SIDSTE TUNING…

Hvis vi bevæger blikket væk fra ”Tilføj profilsektion” og i stedet kigger mod øverste højre hjørne på din profil, så dukker muligheden for ”Tilføj profil på et andet sprog” op. Det giver nemlig mulighed for, at du kan tilføje en sprogversion til din profil. Dermed kan du have en profil i forskellige sproglige versioner, fx dansk og engelsk.

Ca. samme sted kan du også strømline din URL’en, dvs. ”adressen” på din profil. Fx ved at fjerne div. vilkårlige bogstaver og tal, som pr. automatisk er sat efter dit navn i URL’en.

Det ser mere professionelt ud og gør det nemmere at skrive linket til din profil i fx dit CV, hvis du lige har brugt et minut på denne lille optimering.

Hvis du er typen, som ikke er bleg for at lave mange indlæg/artikler på LinkedIn, så kan du overveje, om creatormode er noget for dig. Hvis du aktiverer creatormode-tilstanden, så kan du angive op til 5 ting, du oftest skriver om (5), samtidig med at din profil ændrer sig lidt forskellige steder.

Læs evt. mere HER

DET MÅSKE VIGTIGSTE!


Den perfekte og ultimative LinkedIn-profil findes ikke – hvis du spørger mig. Derfor er mit råd: gør det så godt, du kan, og tag ét skridt ad gangen. Heldigvis kan du jo hele tiden ændre i profilen, og derfor anbefaler jeg generelt at gøre det til en vane et par gange om året at se på ens egen profil og optimere de steder, du synes trænger til det. Et godt sted at starte er at blive inspireret af andres profiler.

Thorleif Gotved er en af Danmarks førende LinkedIn-specialister. Han har undervist i mere end 10 år i brugen af mediet og har selv, med stor succes, brugt LinkedIn til at få kunder og samarbejdspartnere, da han i 2017 blev selvstændig GDPR-konsulent. I dag er han stadig selvstændig med virksomheden Gotvedpr. GDPR fylder dog kun halvdelen af arbejdstiden, mens resten af tiden bruges på at undervise og rådgive i skabelse af professionelle relationer, med særlig fokus på LinkedIn.

STANDARDPLUS-PAKKEN

TEKSTANNONCE MED DOBBELT SYNLIGHED

Det får du:

• 4 ugers målrettet eksponering af din virksomhed og
jobannonce på Maskinmesterjob.dk.


• Synlighed over for 14.000 tekniske specialister
i Maskinmesterjobs nyhedsbrev.


• Opslag med din annonce på Maskinmesterjobs
Facebook og LinkedIn.


• En 1/2-sides annonce i fagmagasinet
Maskinmesteren.

PRIS
10.995 KR. (EKS. MOMS)

ANNONCEFORMATER

Vi modtager formater i: jpg. gif, png. maks 1,5 MB. Levering skal være til både desktop og mobil.

Desktop

1400 x 270 pixel

1400 x 450 pix

Mobile

1400 x 270 pixel

SÅDAN GØR DU

  1. Kontakt mediakonsulent Dorte Schlünzen på 7610 1146/dosc@stibo.com eller Maskinmestrenes Forening på 3336 4920/ maskinmesterjob@mmf.dk.

  2. Send materiale bestående af:
    Annonceteksten i et worddokument, virksomhedens kontaktinformation, afdeling, logo i høj opløsning, fakturainformation, fotos/video samt relevante brancher til opsætning af søgekriterier:
    Service/handel/rådgivni g, industri, energiforsyning/vand/renovation, skibsfart, offshore og bygge/anlæg.

  3. Materiale, som er modtaget inden kl. 12.00, bliver opsat senest kl. 9.00 næste dag.

  4. Din jobannonce er online indtil ansøgningsfristen eller 4 uger fra offentliggørelsen.