E-mails, som medarbejdere sender og modtager i forbindelse med udførslen af arbejdet, er som udgangspunkt virksomhedens ejendom. Derfor må en medarbejder ikke uden videre slette hele sin indbakke, når medarbejderen fratræder sin stilling.

Dobbeltslettede mails under sygemelding
Dette bekræftede en nylig dom fra Vestre Landsret. Sagen omhandlede en medarbejder, der var blevet opsagt fra sin stilling som salgskonsulent. I forbindelse med opsigelsen, der havde ramt salgskonsulenten psykisk hårdt, sygemeldte han sig. Under sygemeldingen ”dobbeltslettede” han alle mails i sin indbakke – han slettede dem altså også fra papirkurven. Derudover slettede han alle sine kalenderaftaler og hjemtog kunders visitkort. Virksomheden bortviste salgskonsulenten, da de mente, at dette var en illoyal handling, der medførte en alvorlig driftsforstyrrelse. Bortvisningens berettigelse blev desuden støttet af virksomhedens IT-politik, hvor det fremgik, at alt, der blev gemt på virksomhedens IT-system, tilhørte virksomheden. Medarbejderen havde forklaret, at sletningen skete for at skabe overblik for virksomheden og for at skabe plads på serveren, og mente derfor ikke at bortvisningen var berettiget.

Betydning for virksomhedens drift
Landsrettens tre dommere var ikke enige om, hvorvidt bortvisningen var berettiget. Flertallet fandt det dog sandsynligt, at der var blevet slettet mails, der havde betydning for virksomhedens drift. Desuden lagde de to dommere vægt på, at dobbeltsletningen af mails og kalenderaftaler var sket i forbindelse med opsigelsen og sygemeldingen og fandt ikke salgskonsulentens forklaring vedrørende sletningen troværdig. 
Selvom den sidste dommer ikke mente, at der var grundlag for bortvisningen, blev der afsagt dom efter flertallet, og bortvisningen var derfor berettiget.

Spørg virksomheden før du sletter indbakken
Dommen viser, at det er meget vigtigt, at man i en opsigelsessituation ikke sletter eller smider materiale ud, som tilhører virksomheden uden at have virksomhedens accept. Det gælder ikke kun mails, men også hvad der ellers måtte ligge på arbejdscomputer og arbejdstelefon samt fysisk materiale. Dommen synes at antyde, at det har en betydning, hvorvidt sletningen er sket med en intention om at genere virksomheden. Hvorvidt en sådan intention er der kan dog være svært at afgøre med sikkerhed.

Af juridisk konsulent, Christian Bonne Rasmussen

STANDARDPLUS-PAKKEN

TEKSTANNONCE MED DOBBELT SYNLIGHED

Det får du:

• 4 ugers målrettet eksponering af din virksomhed og
jobannonce på Maskinmesterjob.dk.


• Synlighed over for 14.000 tekniske specialister
i Maskinmesterjobs nyhedsbrev.


• Opslag med din annonce på Maskinmesterjobs
Facebook og LinkedIn.


• En 1/2-sides annonce i fagmagasinet
Maskinmesteren.

PRIS
10.995 KR. (EKS. MOMS)

ANNONCEFORMATER

Vi modtager formater i: jpg. gif, png. maks 1,5 MB. Levering skal være til både desktop og mobil.

Desktop

1400 x 270 pixel

1400 x 450 pix

Mobile

1400 x 270 pixel

SÅDAN GØR DU

  1. Kontakt mediakonsulent Dorte Schlünzen på 7610 1146/dosc@stibo.com eller Maskinmestrenes Forening på 3336 4920/ maskinmesterjob@mmf.dk.

  2. Send materiale bestående af:
    Annonceteksten i et worddokument, virksomhedens kontaktinformation, afdeling, logo i høj opløsning, fakturainformation, fotos/video samt relevante brancher til opsætning af søgekriterier:
    Service/handel/rådgivni g, industri, energiforsyning/vand/renovation, skibsfart, offshore og bygge/anlæg.

  3. Materiale, som er modtaget inden kl. 12.00, bliver opsat senest kl. 9.00 næste dag.

  4. Din jobannonce er online indtil ansøgningsfristen eller 4 uger fra offentliggørelsen.