ARBEJD MED FÆRGERNES FORMEL 1 OG GRØN OMSTILLING
Molslinjen er Danmarks største indenrigsrederi med færger til Bornholm, Samsø, Fanø, Als, og Langeland, samt ruten mellem Aarhus og Odden. Det giver en stor diversitet i typen af fartøjer, og med den grønne omstilling øverst på agendaen giver det en masse gode muligheder for udfordringer og udvikling for maskinmestre, der spiller en helt central rolle hos Molslinjen.
»Hvis man gerne vil have mulighed for faglig udvikling og kompetente kollegaer, der kan løfte en, samtidige med at man indgår i et dynamisk team med fleksibilitet og frihed, så er Molslinjen et rigtig godt sted,« siger maskinmester Nichlas Højgaard Thomsen, der har arbejdet hos Molslinjen siden 2013, og har fungeret som projektleder på nybygningsprojektet Express 5 siden 2019.
Express 5 bygges i Filippinerne, og er Bornholmslinjens kommende hurtigfærge. Som projektleder bruger Nichlas Højgaard Thomsen rigtig mange af sine maskinmesterkompetencer i udviklingsarbejdet.
»Jeg er inde over alt fra valg af materialer til design og styrke af konstruktioner og valg af komponenter samt design af eksempelvis hydraulik-, motor- og kølesystemer,« siger han.
På en hurtigfærge er der typisk ansat 10-11 maskinmestre, og som færgefartens svar på Formel 1-biler, stiller hurtigfærgerne ekstra store krav til de ansatte fagfolk.
»Det er et rigtig spændende teknologisk miljø at være i. Der er ikke råd til at være på bagkant i forhold til de nyeste teknologiske trends, hvis man vil gå forrest i den grønne omstilling og samtidig være konkurrencedygtige i forhold til sejltider,« siger Nichlas Højgaard Thomsen.
Rederiets største strategiske fokus i disse år er netop den grønne agenda. For de konventionelle færger er der lagt de foreløbige planer for en omstilling til primært elektrisk drift, mens der for hurtigfærgerne planlægges med overgang til bæredygtige brændstoffer, for eksempel gennem Power-to-X.
Maskinmestrenes rolle er helt central i den proces, da det er deres evner til hele tiden at opdatere og kombinere de forskellige teknologier for at sikre den optimale drift, der afgør, hvorvidt de højt profilerede hurtigfærger yder optimalt.
»Det gør det fagligt spændende og udfordrende, for vi kan ikke bare slukke for en motor. Alle hestekræfter skal fungere hele tiden, og det er vores ansvar som maskinmestre at finde løsninger, der gør det muligt,« siger Nichlas Højgaard Thomsen.
Globalt-
Danmark 1075
Maskinmestre i Danmark 103
Molslinjen A/S er et Aarhus-baseret færgerederi, som ejer og driver ALSLINJEN, LANGELANDSLINJEN, SAMSØLINJEN, FANØLINJEN, BORNHOLMSLINJEN og MOLSLINJEN.
Ansvar
Kvalitetskontrol
Service Supply
Vandbehandling
Ledelse
Hydraulik
Energiforsyning
Skibsfart
Teknisk rådgivning
Køle- varmeteknologi
Transmission
Tilbud til studerende
Praktikophold samt mulighed for at skrive bachelorprojekt.
Molslinjen A/S
Færgevej 7A
8000 Aarhus C
Tel. 7010 1214
Besøg os på
www.molslinjen.dk
Som medlem har du sikkerhed i ansættelsen gennem overenskomster med arbejdsgiverforeningerne. Derudover kan du få hjælp til rådgivning og juridisk bistand ved løn- og kontraktforhandlinger og meget mere. Klik ind og læs mere om dine medlemsfordele
Maskinmestrenes Forening
Sankt Annæ Plads 16
1250 København K
CVR: 20802618
TEKSTANNONCE MED DOBBELT SYNLIGHED
Det får du:
• 4 ugers målrettet eksponering af din virksomhed og
jobannonce på Maskinmesterjob.dk.
• Synlighed over for 14.000 tekniske specialister
i Maskinmesterjobs nyhedsbrev.
• Opslag med din annonce på Maskinmesterjobs
Facebook og LinkedIn.
• En 1/2-sides annonce i fagmagasinet
Maskinmesteren.