Den 1. januar 2016 kom der nye regler for konkurrence- og kundeklausuler, der blandt andet skærpede gyldighedsbetingelserne for klausulerne.
Maskinmestrenes Forening ser jævnligt eksempler på, at der mellem arbejdsgiver og medarbejder er indgået aftaler om sådanne klausuler, der ikke opfylder betingelserne i lovgivningen og dermed er ugyldige.
Nye og gamle klausuler
Hvis der er indgået en aftale om en konkurrence- eller kundeklausul inden den 1. januar 2016, vil klausulen stadig være omfattet af de gamle regler i funktionærlovens §§ 18 og 18a og ikke være underlagt de samme gyldighedsbetingelser, som er beskrevet i denne artikel.
Konkurrence- og kundeklausuler aftalt efter denne dato er omfattet af de nye regler i ansættelsesklausulloven. Gyldighedsbetingelserne for ansættelsesklausuler gælder kun for lønmodtagere – direktører og selvstændige erhvervsdrivende falder, med enkelte undtagelser, uden for lovens anvendelsesområde.
Hvad skal du være særlig opmærksom på?
Hvis du bliver præsenteret for en ny ansættelseskontrakt med en konkurrence- og/eller kundeklausul, kan det godt betale sig at være opmærksom på følgende gyldighedsbetingelser:
- Klausulen må ikke være gældende længere tid end 12 måneder efter fratræden – 6 måneder hvis der er tale om en kombineret konkurrence- og kundeklausul.
- Medarbejderen skal kompenseres med minimum 40% af sin månedsløn i klausulperioden – 60 % hvis klausulen har en løbetid på mere en 6 måneder, eller der er tale om en kombineret konkurrence- og kundeklausul. Beløbende kan nedsættes, hvis medarbejderen får andet passende arbejde. Dog skal de første 2 måneders kompensation udbetales ved fratræden som et engangsbeløb.
- Særligt for konkurrenceklausuler: Medarbejderen skal indtage en helt særligt betroet stilling, og det skal skriftligt fremgå, hvorfor det er nødvendigt at indgå aftale om en konkurrenceklausul.
- Særligt for kundeklausuler: Klausulen må kun vedrøre kunder og forretningsforbindelser, som medarbejderen selv har haft forretningsmæssig forbindelse med de seneste 12 måneder før opsigelsestidspunktet.
Hvis klausulen er ugyldig
Konsekvensen ved, at en ansættelsesklausul ikke opfylder gyldighedsbetingelserne, er, at den bliver ugyldig i sin helhed. Dette indebærer, at en virksomhed ikke har den konkurrencebeskyttelse, som virksomheden måske havde regnet med, da medarbejderen kan tage konkurrerende ansættelse med det samme efter fratræden. Medarbejderen kan også stå i en uheldig situation, hvor medarbejderen gennem hele klausulperioden har rettet sig efter den ugyldige klausul med forventning om at blive kompenseret herfor. Medarbejderen har nemlig ikke ret til økonomisk kompensation for en klausul, der er ugyldig. Både virksomheden og medarbejderen kan altså have en interesse i, at der enten bliver rettet op på fejlen, eller at man er enige om at lade klausulen bortfalde.
Er der aftalt en ugyldig klausul, er medarbejderen ikke bundet af den. Da en ansættelsesklausul ofte har en bestemmelse om konventionalbod – en slags tabsuafhængig erstatning – skal man som medarbejder dog være fuldstændig sikker på, at en klausul er ugyldig, før man vælger at handle i strid med den. Ellers kan det blive en dyr affære.
Er du i tvivl om gyldigheden af en ansættelsesklausul, så kontakt Maskinmestrenes Forening.
Af Christian Bonne Rasmussen, juridisk konsulent