#105 Nyt værktøj skal gøre grøn skibsfart mere sikker
Sammen med Den Danske Maritime Fond har DBI – Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut netop afsluttet projektet Metafuel, der omfatter en metode, som de maritime aktører fremadrettet skal kunne læne sig op ad, når de skal vurdere anvendelse og relevans af tilgængelige teknologier, udstyr og strategier til at underbygge brandsikkerheden.
Metafuel har været godt halvandet år undervejs, så for at få sat nogle flere ord på hele forløbet, har Maskinmestrenes Podcast talt med Leonard Sang Tuei, der har været projektleder på indsatsen, og hans kollega, Anders Viborg Kristensen, som er global forretningsudvikler med en baggrund som skibsfører.
Nye brændstoffer som metanol, ammoniak og brint har således ikke alene potentiale til at reducere skibsfartens drivhusgasudledninger, de er også forbundet med nogle nye typer risici – metanol er stærkt brændbart med et flammepunkt omkring 11 grader C, ammoniak er giftigt og så videre.
»Grundlæggende dækker projektet hele vejen fra brændstoffet kommer ombord, mens skibet er i havn, til det bliver anvendt til søs, at alting kan ske sikkert, og at man har de rigtige redskaber til at tage sig af hændelser eller ulykker,« forklarer Anders Viborg Kristensen.
Relaterede podcasts
- #33 Stor indflydelse i en branche med fart på
- #34 Her er der kerneopgaver til masser af mestre
- #35 Mestre i køl og data kan mærke de grønne vinde
- #36 En bred vifte af teknik og ledelse
- #37 Når måling giver muligheder
- #38 Grib opgaverne og lær at stå på egne ben
- #39 Rum til vægt på unge skuldre
- Novo Nordisk har store planer med driften i centrum (del 4)
- #43 CCS – uundgåelig teknologi med stort potentiale
- #44 Maskinen kan lære af maskinmesteren – og omvendt

