#89 ”Vi har en plan!” De rette kompetencer skal styre Aalborg Forsynings omstilling

#89 ”Vi har en plan!” De rette kompetencer skal styre Aalborg Forsynings omstilling

Aalborg Forsyning har sat gang i investeringer på over to milliarder kroner i ikke-fossile energiformer og dertilhørende initiativer, som ikke mindst selskabets mange maskinmestre skal være med til at føre ud i livet. Maskinmestrenes Podcast har derfor mødt to af dem til en snak om perspektiverne.

»Vores kraftværksblok er stadig en af de mest moderne i Europa med en meget høj virkningsgrad, selvom den er på vej ud. Men den er lidt en dinosaur, der skal udfases til fordel for de grønne teknologier, der er på vej ind i stedet for, så det er en transition, vi er inde i som maskinmestre på værket og som virksomhed i det hele taget,« siger teamleder Jens Kodal.

Det nyeste skud på stammen i selskabets elbaserede varmeforsyning er den kommende havvandsvarmepumpe på 177 MW – der faktisk består af fire individuelle pumper – som skal drage nytte af potentialet i Limfjorden, der er nærmeste nabo og dermed både vedvarende og nemt tilgængelig.

»Fjorden har en stabil temperatur, som i den kolde periode i hvert fald oftest er varmere end udeluften, og det kan vi udnytte ved at trække energien ud. Så vi ser frem til at få den i drift; virkelig spændende projekt,« siger forretningsudvikler René Vixø Pedersen med begejstring i stemmen.

#88 Energisk borgmester med grønne ambitioner

#88 Energisk borgmester med grønne ambitioner

Aalborg Kommune har gang i en større omstilling af energiforsyningen med en lang række initiativer, der er samlet i Klimaplan for Aalborg Kommune. Den blev vedtaget i august 2022, og skal sætte endnu mere fart på den grønne omstilling, så kommunen kan leve op til klimalovens målsætning om klimaneutralitet senest i 2050.

Øverste ansvarlige for at få ambitionerne til at blive til virkelighed er borgmester Lasse Frimand Jensen (S), som Maskinmestrenes Podcast har mødt til en snak om planer, visioner og de udfordringer, der venter de kommende år.

Illustreret af det kulfyrede Nordjyllandsværk, der stadig er en grundpille i el- og varmeforsyningen til kommunens 224.000 borgere, er udfordringerne til at tage og føle på. Der er dog allerede trykket på investeringsknappen, som borgmesteren bemærker, og sat gang i projekter med havvandsvarmepumper, overskudsvarme, vind, sol, CCS og meget andet, der skal udfase kullet i 2028, som er værkets deadline.

»Hvis vi kan indfange CO2’en fra den røggas, der kommer fra skorstenene, og anvende den til at producere et grønt brændstof via det Power-to-X-anlæg, vi kalder Fjord PtX, eller lagre den i undergrunden, som er de muligheder, vi har lige nu, så kan det blive et nyt værft for Aalborg,« siger han med henvisning til Aalborg Værft, der lukkede i 1988, men i sin storhedstid var en af byens vigtigste arbejdspladser med flere tusind ansatte og en meget stor følgeindustri.

#83 Når strategisk implementering, ledelse og teknisk forståelse går hånd i hånd

#83 Når strategisk implementering, ledelse og teknisk forståelse går hånd i hånd

Gennem snart 40 på arbejdsmarkedet har Finn Lyng Pedersen været vidt omkring, siden titlen som udvidet maskinmester, som det hed dengang, kom i hus i Esbjerg i 1986. Sammenlagt har han brugt langt over halvdelen af tiden i Beumer Group, hvor han i dag er Director Strategy Execution.

Siden midten af 90’erne har der stået fabrikschef, R&D programmanager, COO eller lignende på visitkortet, og netop ledelse er også overskriften på den snak, Maskinmestrenes Podcast har taget med Finn Lyng Pedersen om hans karriere.

Allerede i 1995 blev Finn Lyng Pedersen fabrikschef for 250 medarbejdere i form af både funktionærer, konstruktører, ingeniører og maskinmestre foruden fagfolk på værkstedet. Han blev med andre ord kastet ud i ’full blown ledelse’, som han siger, selvom det egentlig ikke var planen.

»Det skete lidt organisk, for jeg havde egentlig altid sagt, at jeg aldrig ville være leder, jeg tænkte, der var for lidt teknik og for meget bøvl med administration og medarbejderne. Men da jeg fik muligheden, tænkte jeg mig om i de 24 timer, jeg fik til det, og sagde så ja,« fortæller han.

I udsendelsen kan du også høre om Finn Lyng Pedersens mange år i udlandet og hans syn på vigtigheden af at styrke sit teoretiske ledelsesfundament med en MMT på Aalborg Universitet.

#79 First movere, maskinmestre og e-metanol – Kassø har det hele

#79 First movere, maskinmestre og e-metanol – Kassø har det hele

I Kassø vest for Aabenraa er den danske energivirksomhed European Energy ved at lægge sidste hånd på et af verdens første – og største – Power-to-X-anlæg, hvor hovedproduktet bliver grøn e-metanol – op mod 42.000 ton årligt, som A. P. Møller – Mærsk, Lego og Novo Nordisk allerede har skrevet kontrakt på at aftage.

Til at konstruere og sidenhen drifte det store og komplekse anlæg i Sønderjylland har European Energy ansat i omegnen af 30 maskinmestre. Maskinmestrenes Podcast har mødt to af dem, Construction Manager Henrik Hestbek og Plant Manager Carsten Sørensen, til en snak om anlægget og fremtidsperspektiverne.

»Vi bygger stort set alt fra bunden på anlægget, så hele rammeværket omkring kvalitet, miljø og sikkerhed har jeg sidder og bygget op sammen med O&M (Operations & Maintenance, red.). Så vi har bygget en organisation op, ansat en masse maskinmestre blandt andet, og gør det hele klar til at overtage det, Hestbek og drengene bygger,« siger Carsten Sørensen.

Siden administrerende direktør og medstifter i European Energy, Knud Erik Andersen, nedfældede de første tanker om anlægget på et par internt berømte servietter, er der sket en hel del, og mange barrierer er blevet forceret, men det har i den grad været anstrengelserne værd, understreger Henrik Hestbek.

»At være first mover og en del af European Energy – what’s not to like. At møde masse fantastiske kolleger, der brænder for det her; brænder for at være grønne, for fremtiden, og for at det, vi laver, kommer til at bane vejen for mange andre ting rundt omkring i verden, det kan vi jo ikke være andet end stolte af,« siger han.

#78 At rejse er at lære

#78 At rejse er at lære

Den danske afdeling af Beumer Groups rejsende teknikere i afdelingen Site Integration er sjældent hjemme på hovedkontoret i det nordlige Aarhus. Tværtimod byder deres job dem en kalender, der ofte rummer 250-300 rejsedage om året.

I denne udgave af Maskinmestrenes Podcast har vi derfor den ene af deltagerne, Commissioning Engineer Mikkel Mogensen, med på en videoforbindelse fra Holland, hvor han på optagedagen var på opgave for DHL.

Sammen med kollegaen Kasper Vester Ellebæk, ligeledes Commissioning Engineer, fortæller de i udsendelsen om deres vej fra Aarhus Maskinmesterskole, som de begge har forladt inden for de sidste par år, til Beumer Group og arbejdet med post- og bagagesystemer rundt om på kloden.

»Min hovedopgave hernede er at få sat conveyoren i drift, så jeg foretager diverse funktionstest, fejlfinding på monteringen, indkøring af båndene, justering af PLC’er og den slags. Når vi så er ved at være færdige, vil der også være noget kundekontakt og oplæring af de folk, der skal bruge anlægget,« forklarer Mikkel Mogensen fra det hollandske.

Fra studietiden drager de begge fordel af dels det brede fundament, uddannelsen giver, og i høj grad også evnen til hurtigt at kunne sætte sig ind i ny information, påpeger Kasper Vester Ellebæk.

»Jobbet her har jo ikke noget med dieselmaskiner at gøre, men det, du tager med, er, at du har lært at tilegne dig en masse viden på relativt kort tid. Det bruger vi i dagligdagen nu, hvor man hele tiden skal skifte retning, og der hele tiden kommer nye ting op,« siger han.

#74 Flere danskere skal være schweizerknive i Frankrig… og Schweiz

#74 Flere danskere skal være schweizerknive i Frankrig… og Schweiz

Ud af forskningscentret CERN’s godt 2.500 fastansatte arbejder de 80 procent med driften, herunder nye projekter og opgradering af eksisterende installationer. Det gælder blandt andet maskinmestrene Henrik Nissen, der er Control Systems Engineer, og hans kollega, Mechanical Engineer Simon Straarup.

De to lagde i november 2024 vejen forbi Ajour i Odense for at præsentere deres arbejdsplads, og det var med en slet skjult bagtanke, for lige nu mangler der faktisk danskere – herunder maskinmestre – på CERN.

Det og meget andet har Maskinmestrenes Podcast talt med Henrik og Simon om i en udsendelse, der også giver et dybere indblik i deres vej til CERN, arbejdsopgaver i dagligdagen og erfaringer fra at være en del af et internationalt miljø med nogle af klodens klogeste hoveder rundt om sig.

»Danske maskinmestre kan komme herned for at opleve noget, blive udfordret, og så få noget med i bagagen, de kan bruge fremover til et andet job. De vil lære nogle ting, de kan bruge fremadrettet. Om de så er her i tre år, fem år, ti år eller 27 år, så tror jeg aldrig, det vil være en dårlig ting at have CERN på CV’et,« siger Henrik Nissen.

#72 Maskinmestre med pres på

#72 Maskinmestre med pres på

Stenhøj Hydraulik fremstiller avancerede og innovative produkter til bil- og fremstillingsindustrien i form af værksteds- og produktionspressere samt rømme- og bukkemaskiner underbygget af et stærkt servicekoncept.

Som Service Manager er Philip Christensen en central del af det koncept. Han tiltrådte for snart ni år siden – blandt andet med den opgave at opbygge en serviceafdeling, der siden er vokset betydeligt og udgør en væsentlig del af den værdikæde, som Stenhøj Hydraulik tilbyder i dag.

I denne udgave af Maskinmestrenes Podcast fortæller Philip mere om sin vej til Stenhøj og den erfaring, han har opbygget, blandt andet ved at rejse rundt i verden og bygge papirfabrikker.

Helt så meget erfaring kan hans kollega i serviceteamet, servicetekniker Klaus Ulstrup Hansen, endnu ikke prale af. Han gennemførte i 2021 sin bachelorpraktik fra Fredericia Maskinmesterskole i Stenhøj Hydraulik, hvor han efterfølgende er blevet fastansat.

»I enkelte tilfælde står den på brandslukning, når en maskine holder stille, og så skal det gå stærkt. Og det skal man selvfølgelig kunne være i, men jeg kan egentlig godt lide det med, at der aldrig rigtig er to dage, der er helt ens,« siger han.

#69 Gammel teknologi peger ind i fremtiden

#69 Gammel teknologi peger ind i fremtiden

Maskinmester Martin Overbjerg har været Ringsted Forsynings projektleder på byggeriet af selskabets nye halmfyrede varmeværk, og ser med glæde tilbage på en på alle måder effektiv byggeproces, hvor anlægget, der har en kapacitet på 12 MW, er blevet leveret til tiden og indenfor budgetrammen.

Valget af halm som fyringsmiddel skal ses som en trædesten på vej mod andre løsninger, påpeger han. Måske skal anlægget udvides med røggaskondensering, CO2-fangst eller noget helt tredje, men under alle omstændigheder har det været en klar prioritet at byggeriet er klar til netop udbygning på sigt.

»Det gælder både vores kedelanlæg, og det gælder også hele vores udpumpningsanlæg, som er bygget, så det kan udvides til at omfatte flere overskudsvarmekilder, hvis der kommer det fra erhvervet – det ved vi ikke. Det kan være, der skal hægtes en varmepumpe eller en elkedel på, det kunne give god mening på den lange bane, eller hvad der nu dukker op af nye teknologier,« forklarer Martin Overbjerg.

Undervejs i processen har han sat stor pris på at kunne trække på dels mange års erfaring fra kraftvarmesektoren, dels studietiden, der blev afsluttet i Odense i 2004.

»Skolen har alt andet lige været adgangsbilletten til at kunne få erfaringen, og det synes jeg er rigtig, rigtig fedt. Jeg har mange kolleger her i forsyningen, som er maskinmestre, men bare laver noget andet. Så vi har rigtig mange forskellige kasketter på, og det er meget interessant at høre om de forskellige veje, folk har taget,« siger han.

#68 Hydrogenen skal flyde i Hirtshals

#68 Hydrogenen skal flyde i Hirtshals

På Hirtshals Havn er 10 partnere er gået sammen om at etablere en bæredygtig brintinfrastruktur i Nordjylland. Projektet hedder Convey og omfatter opførelsen af et 6 MW elektrolyseanlæg, en tankstation til lastbiler og et distributionsnet til brint samt ilt og varme.

Blandt projektets centrale aktører finder vi Hanne Skovby Overgaard, der er udviklings- og projektchef i Greenport North, som er en af partnerne i Convey. Det samme er Hydrogen Valley med blandt andet maskinmester og teknisk projektleder Søren Kart Stevns, som Maskinmestrenes Podcast tidligere har talt med.

I denne udgave af podcasten fortæller han sammen med Hanne Skovby Overgaard om, hvad Convey-projektet egentlig er for en størrelse, hvordan de langsigtede mål ser ud, og hvordan det hele er kommet fra land samt hans egen opgave med at udarbejde en europæisk guideline for tilsvarende projekter.

»Om fire år skal vi gerne have et anlæg og offtakers på plads, så vi i partnerkredsen kan se, hvad det er for en business case, vi ser ind i. Og den skal helst være god, for det vi er oppe mod, er jo fossile brændstoffer, der nærmest presser sig selv op af jorden nede i Mellemøsten, eller for den sags skyld ude i Nordsøen. Vi må se, hvordan det samlede regnskab ser ud; det er det, vi skal have fokus på,« siger han.

#63 Fremtidens vedvarende energi kræver øer

#63 Fremtidens vedvarende energi kræver øer

Folketinget har derfor besluttet at sætte gang i arbejdet med at anlægge to danske energiøer – Energiø Nordsøen og Energiø Bornholm. Energiø Bornholm skal levere 3 GW fra 2030, og Energiø Nordsøen skal levere 3 GW i 2033 og minimum 10 GW i 2040.

Kort sagt muliggør energiøerne, at Danmark høster den grønne energi omkring Nordsøen og Østersøen og leverer den til Tyskland, Polen, Holland, Belgien og resten af Europa, hvor de ikke selv har mulighed for at producere nok grøn energi.

Hovedfokus for denne udgave af Maskinmestrenes Podcast er Energiø Bornholm, som indebærer, at der skal opstilles 3 GW havvindmøller i Østersøen syd for øen. Strømmen fra vindmøllerne opsamles og omformes til jævnstrøm i en transformerstation ved Aakirkeby, som forbindes med elkabler til Sjælland og Tyskland – og måske Polen og Sverige på sigt.

Det er Energinet, der er bygherre for de el-tekniske anlæg og kabler, der skal få strømmen ud på elnettet, og i udsendelsen fortæller organisationens direktør for udvikling af megaprojekter, Hanne Storm Edlefsen, meget mere om, hvad det indebærer, ikke mindst for Energinets maskinmestre.

Med i podcasten er også CEO Søren Møller Christensen fra fonden Baltic Energy Island, der er stiftet af et partnerskab med blandt andet DTU, Ørsted, Siemens Gamesa, Siemens Energy, Bornholms Energi og Forsyning.

»Teknikken er hele paletten rundt, og når vi kommer over i konstruktionsfasen, så er det klart, at vi kommer til at hyre folk fra andre steder, og nogle af de leverandører, der skal etablere stationer og så videre, skal være med til at hjælpe med det på Bornholm,« siger Hanne Storm Edlefsen.